MELİKÜŞŞUARA BAHARI HORASANİ Yazan: Dr. Ali Nihad TARHAN İran edebiyatının islâmi Türk edebiyatı üzerinde derin bir nüfuzu olmuş, ve asırlarca bu iki edebiyat, âdeta biribiri- ne muvazi bir tekâmül hattı çizerek yürümüşlerdir. Tanzi- mat Türk edebiyatını Garba sürükledikten sonra artık İran edebiyatı ile teması azalmış ve son bir iki asırlık İran edebiya- tı hakkında maalesef bilgimiz pek mahdut kalmıştır. Bu ya- kın komşumuzun edebi yürüyüşü, bizi çok yakından alâkadar etse gerektir. Şahinşah Pehlevi'nin kuvvetli irade ve idaresi altında sür'atle inkişaf eden İranın kalkınmasını nasıl bir se- vinç ile karşılıyorsak, edebi vaziyetini de ilmi bakımdan ayni itina ile takip ve tesbit etmemiz lâzımdır. İranın edebi teceddüdünü «Ülkü» mecmuasında neşretti- ğim birkaç makalede hulâsa etmiştim (Sayı: 43, 47, 52). Bir- kaç sahifesini yazılarıma tahsis etmek lütfunda (o bulunan «HER AY» da da bugünün bellibaşlı şairlerini Türk okuyucu- lara tanıtmak isterim. Kalküte Üniversitesi İran Dil ve Ede- biyatı Profesörü (Akay Mehmed İshak) asrı hazır İran şair- leri (Suhenveranı İyran Der Asrı Hazır) adlı eserinin mukad- dimesinde bugünün İran şairlerini üç kısma ayırır: Bunlar- dan birinci kısım eski üstadlar tarzında şiir yazanlardır, Bun- lar nihayet birer mukallittirler. Çünkü her devir edebiyatı- EE Ee amm e e RE AŞİK