ER e Ne eğ er — Frit ayeyi MEM işsiz eee ei Edebiyat ve Sanat 71 TE “Ölü Kafası,, ndaki felsefe budur. Ve bu nihayet, zamanın it istibdadını haklı çıkarmaktan başka manaya gelir mi? İ- Hayattan kaçma (Oo Mehmet Emin'e göre hayat, Abdülha- z Ütopi : mit kanunlarından beter bir kan içici- N i liktir.Tevfik Fikret maalesef ölemediği- k mize hayıtlanır: E emar Mp omuzlarından ağır, e i “Haşin, demir iki el muttasıl inip zedeler; 1 “We çare yok ineceksin... Bu işte ömrü. beşer.,, b i Şairler, içinde yaşadıkları münasebetleri mutlak ve e- bedi insan hayatı sanıyorlar. Çünkü o münasebetlerin boğu- çi cu çerçevesinden sıyrılmak için kendilerinde hiçbir inkılâp- çı hız bulamıyorlar. O zaman ne yapsınlar? I i Maddeten kurtuluş savaşına girmektense, hayal ülke- 1 İ sine sıvışmağı daha kolay ve hoş buluyorlar. Bütün hayal- i perver, pısırık sınıfların ideali yani Ütopi onların da sarıl- iü dıkları can kurtaran haline geliyor. “Bir dalgacığın ömrü ka- i dar hâif ve zail,, “bir ömrü muhayyel,, peşinde koşmağa baş- m lıyorlar. ” Zavallılara dünya dar gelmekte. Yıldızlara çıkmağa razıdırlar, fakat yer yüzünde dövüşmeğe, asla! pi 1 Şubat 314 (Kehkeşana karşı) Faik Âli ii “Sen ey mader ki mer'i, mesneti, camid veya Ziruh i “O tevlit ettiğin binlerce, milyonlarca âlemler “Bu hâkin ayni ya bir müstesnaya mazhar m?,, Kehkeşana soruyorlar: Her yıldızda hayat bizdeki gi- bi mi? Sonra Acem nidaları ve Frenk ütopyası ile nasıl bir âlem istediklerini anlatıyorlar: “O âlemlerde aya büsbütün bir başka yer var m? “Ki âyette tevellütle yaşar sükkânnı siyani, 3 “Nedir bilmez gecen bir ömril somun yâdi giryani, : “Bir istikbal bir mazide ikmali hayat eyler..,,