Felsefe Aristoya göre “aile ve mülkiyet.,(') “Adnan Tahir Cemiyette herhangi bir adamın yaptığı, veyahut yap- mak istediği herhangi bir şey; o adamın şahsi telâkkisine gö- re, neticede bir iyilik elde etmek için yapılır, veyahut yap- mak istenilir. Şu şekilde hareket eden birçok insanların bir- leşmesi de; hedef olarak “iyiliği,, gören kitle ve şehirleri - Aristo'ya göre, şehir devlet manasına da gelir - meydana getirir. Bu şehirlerde herşeyden evvel tabiaten biribirine muh- taç olarak yaratılan unsurların birleşip, aralarında azami derecede bir rabıta teşkil etmeleri lâzımdır. Esasen bunun böyle olması tabii bir hâdise ise de, bir- leşme bağlarındaki kuvvet ve merbutiyet derecesinin âzami ve asgarisi o şehrin karakter ve idari atmosferine tâbi kal- mış bir meseledir. Bu birleşme hâdiselerinde ilk olarak, beşer cemiyetinin asırları ihtiva eden varlığını, şuursuz olarak var etmek gayesini ve bu gayeyi intaç eden cinsi münasebet ihti- yacı ile kadınla erkeğin birleşmesini görüyoruz. Fakat Aristo bir şehrin tekâmülüne kadınla erkeğin tabii bakımdan ayni haklardan istifade ederek yardım et- tiklerini kabul ve tasdik ediyorsa da, kadını tabiaten erkek- (*) V. Costanzi'nin Aristoya göre - Devlet ve Fert - isimli kitabın- dan naklen. ;