niçin » yol- kelâ- ınun- eyh,, ünkü 1ekli- Edebiyat ve Sanat 15 Halbuki, asıl, savaşta vurulan Anadolu çocuğuna bu “hafif,, öğüdü veren şairimiz, bizzat gidip kendisini pabucu büyüğe “biraz oku,, tamaz, ve haminnelerimizin salavatlı dili ile şiir yazmaktan “tövbe,, edemez miydi? Hayır. Şair, siyah Osmanlı cüppesine bürünmüş soğuk imam telkini ile, “Türklüğe,, çıkar bir yol dua eder: “Gel beraber getirelim kelimei şehadet, “Haydi kardeş.... — Eşhedüenlâilâheillâllar!,, Böyle “hedef,, lere acaba bugün “İllâllah,, demeyenimiz kalmış mıdır? : Anlaşılıyor ki Edebiyatı Cedidenin en nikbin görünen “ömür yolculuğu,, bile, hakikatte vatandaşların ahirete doğ- ru taban tepmelerinden başka br şey değildir. Darvinin Edebiyatı Cedide arasıra medrese kaşı- hayvanı : ğı ile müsbet bilgilerden de çeşni almağa girişir. O zaman skolâstiğin hışmına uğ- ramış zavallı modern nazariyeler cidden acınacak hale ge- firler. | Bu hususta bir fikir edinmek için “ilim,, i “şiir,, inden baskın çıkan bir şaire baş vuralım: Hayat Kavgası Mehmet Emin “Her bir vücut başkasının kanı ile yuğurulmuş “Yemek, yemek.. işte budur yaşamanın kanunu!...,, Kur'anıkerimde Hazreti Adem'i balçıktan yuğururlar. Milli şair için dahi insan “yuğurulmuş,, tur. Yalnız, balçık- la değil de “başkasının kanı ile,,... “Hilkati âdem,, den bu- güne kadar insanlığın yapmış olduğu terakki, demek ki, kendi mayasına balçık yerine kan katmaktan ibaretmiş. Bu “terakki,, muhakkak ki Darvinin “Struggleforleife — Yaşama için savaş,, denilen ıstıfa kanununa hamledili- yor! Çünkü hayat kavgası — yaşamanın kanunudur, deni-