Felsefe, Ruhiyat ve İçtimaiyat bir takım insanların köle olarak doğduğunu ve binaena- leyh köleliğin tabii olduğunu ileri sürerek diyor ki: “Emir ve itaat etmek elzem olduğu kadar da içtimai hayat için faydalıdır, çünkü insanların bir kısmı emretmek, bir kıs- mı da itaat etmek için doğmuşlardır. Herşeyden evvel bir insan, emreden ruh, ve itaat eden vücuttan müteşekkildir. Fakat bu emreden ruh bazı kim- selerde ya eksik, veyahut hiç yoktur. İşte bunlar ruhu kuv- vetli olanlara tâbi olmağa ve onların dediklerini yapmağa mecbur olan ruhsuz ve şuursuz kölelerdir. Tabiat emredenlerle itaat edenleri bedenen dahi farklı yapar. Köleler gördükleri iş nisbetinde kaba ve iri vücutlu, diğerleri ise ince ve zariftir. Ve hattâ köleler vücut, hürler de emreden ruhtur... Aristo bu bahsi tamamlarken: “Eğer tabiat insanları haki- katen hür ve köle olarak yaratıyorsa, bu iki sınıf daima uyu- şup İyi geçinmeğe mecburdur; eğer tabii değilse tamamiyle aksi olur.,, diyor. Adnan TAHİR