Edebiyat ve Sanat 65 şekilde, kabul etmişti, Yani bunu sosyal ve siyasal cepheler- den almamış, kültürel ve dini bakımdan, Rusyaya dünyadaki vazifesini ifaya imkân verecek bir kalkınma plânı olarak tefsir etmişti. Beli, doktor Rudolf Steiner'in müridi, talebesi idi. Ona göre bu vazife, bir takım Antroposophie fikirleriyle bezenmişti. Bununla beraber, onun ihtilâli benimseyişi, eser verme bakımından hiç de semereli olmadı, bütün ilhamini, zayıf bir eser diye sayabileceğimiz, (İsa Dirildi) şiirin kul landı. Sonraları, bir sene kaldığı ve kendisini timarhaneye kadar sürükliyen buhranlar geçirdiği Berlinden 1923 de döndüğü vakit, ihtilâl ile daha yakından temasa gelmeğe çalışa. Fakat tabiati iktizası buna devam edemedi. Komü- i nist ihtilâli, ameli siyasal vechesi bakımından hiç de tabiati- 6 ne, temayüllerine uymuyor, şair bu akideye bir türlü intibak © edemiyordu. Manevi ve fikri kaprisleri ne olursa olsun, Be- resaev (İğ linin, dünyayı görüş tarzı dini ve idealist bir tarzdı. Mark- eski (O sizm'in materyalist doktrinlerinden asla hoşlanmıyordu. Be- .dıkla- 8 li, ihtilâl öncesi mazide en iyi meyvasını vermiştir. Rusya e- neleri- i debiyatında da her şeyden ziyade Petersburg ve Gümüş Gü- vercin romanları, Symbolism'i ve (Vazo ve Küller) isimli li- İ vik şiiri ile daima anılacaktır. İhtilâl sonrası eserleri arasın- da, ihtilâl öncesi şiirlerile at başı gidebilecek tek bir şliri İ vardır: İlk buluşma... Şair bu şiirinde, bize yirminci asrın | başlangıcındaki, Moskovanın münevver zümresile, kendi gençliğini terennüm eder, o devrin havasını yaşatır. 1924 ten sonra yazdığı Moskova Kaprisi, Moskova Teşhir Ediliyor, ve Maskeler, romanlarında ilk eserlerindeki kahramanları tek- | rar meydana çıkar, ve Beli'nin mutad vasıf ve meziyetlerini, gayet karışık herhangi bir mevzuu ustaca nasıl işlediğini, açlığını ortaya koyar. Bu romanlarında âdetâ bir melodram çeşnisi buluruz. Buna rağmen, hiç birisi önceleri yazmış ol- duğu tomanlarla mukayese edilemez. Çünkü o derece zayıf | ve kalitece düşüktürler. Kafiyeli nesrinin yeknasaklığı, mev- | zuunun psikolojik işlenişinin mücerretliği, ve konuşmaların- i daki insanı yoran icatları gibi nakiseleri bu eserlerinde fazla- İsile göze batar. Beli son senelerinde bir kısmı, başka başka isimlerle ön- ö sonra ebiyatı istlerin ördüğü