dadır. tesirini nisbette k ihti- dinle- vvwetinin denberi ilk za- geslilik uvaffak le alış- bik ede- ki dün- nci sınıf kuvvetli hangi mi defa mamasi- tek ses- imkânını müzikle iyle his- var mi- itiyadla- sürmek- ri ve ne Edebiyat ve Sanat 115 — Aramızda garp teknikli musikinin fazla çalındığı ve yayıldığı nisbette bu istihale devresi kısa olacaktır. Eski ve tek sesli müzik halka geniş mikyasta dinletildiği nisbette de gecikecektir. Çok sesli yeni eserlerimiz henüz sayıca pek az- dır. Eskiyi kaldırınca yerine ne koyacağız? diye sorulursa şöyle cevap verebiliriz: Şüphesiz ki yeni bir türk müziği li- teratürünün vücut bulması zaman istiyecektir. Fakat madem ki halkı çok sesli müziğe alıştırmak acele yapılması lâzım olan bir terbiye vazifesidir; şu halde tek sesli eski literatü- rün açacağı boşluğun büyük kısmını doğrudan doğruya cok sesli enternasyonal müzik eserleri doldurur. Milli eserler de günden güne çoğalır. Bu bir zaruret tedbiri değildir. Bu- gün Fransa gibi büyük bestekârlar yetiştiren bir milletin baş şehrindeki büyük operada daha ziyade “Mozart,, “Wag- ner,, in temsil edildiğini görürüz. Almanyadaki opera pProg- ramlarında da Verdi ve “Puccini,, den geçilmez. Her halde yeni nesle çok sesli müzik terbiyesi vermek zaruretini eski neslin muayyen bir zümresinin arzularını tatmin etmek endi- şesinin önüne koymalıyız. Aksi takdirde zevkin bölünme- sinden doğan anarşinin pek çabuk sona ermesini beklemek hayaldir. — Yeni kompozitörlerimiz, çalışmalarında, sizce, na- sıl bir istikamet takip etmeli ve bilhassa milli temlerden is- tifade yolunda nasıl hareket etmelidir? Kompozisyon çalış- malarımızın, memleketin ihtiyaçlarını göz önünde tutarak, daha fazla halka hitap etmesine taraftar değil misiniz? — Bugünün kompozitörleri, entelektüellere hitap eden yüksek musiki yanında elbette ki halkın zevkini okşıyacak sahada da çalışmalıdır. Bir senfoni yazılmak mevzuu bahso- lunca, enstrumantal müziğin en yüksek ve dramatik şeklini teşkil eden bu sahada, daha ağır bir musiki vermek mecbu- riyetinde kalacaktır. Fakat meselâ bir koro eşerinde hal- kın daha kolaylıkla kavrıyacağı bir yazış tarzı tercih edile- bilir. Mevzuu dolayısiyle bu iki tarz musikiyi ayni eserde yan yana koyan çalışma sahaları da vardır: Opera gibi. Bu- rada kompozitör her seviyeden dinleyicinin musiki ihtiyaçla- 8