49 Her Ay Gürcistan krallarından (Arçil)in “Din ve dünya hâ- diselerinin muhtasar ve kronografik tarihi,, ismindeki va- kayinamesinden müsteşrik (Brosset)nin yaptığı tercümeler içinde de şöyle bir fıkra var: “Süleymanın nesli, Milâdın 1300 tarihinde (Emut Kara- man )isminde bir süvarinin oğlu olan (Osman)la ortaya çık- 1 Bu vaziyete göre, muhtelif Müslüman ve Hiristiyan menbalarında (Osman)ın babasına şu beş muhtelif isim ve- rilmiş demektir: (Ertuğrul), (Davut), (Selman), (Hünd- kâr) ve (Enut Karaman)!.. Bu beş isim içinde Osmanlı müelliflerinin umumiyet- le kaydettikleri şekil (Ertuğrul) şekli olmak itibariyle (Os- man)ın babasını bu isimle kabul etmek akla çok uygun ge- lebilirse de, bu hususta bile elimizde kat'i bir vesika yok- tur: Çünkü en eski Osmanlı vakfiyeleriyle mezar kitabele- rinde (Osman) ın babası her nedense musarrah değildir! Meselâ (Orhan Gazi) nin İstanbul Evkaf idaresi “Kuyudu vakfiye,, dairesi “Beşinci İstanbul vakfiye defterinde mu- kayyed 43 numaralı ve Hicri 761 (Milâdi 1859) tarihli va- kıfnamesinde yalnız kendi ismiyle babası (Osman)ın ismi vardır, (Ertuğrul) un ismi yoktur! Fakat işin müşkilâtı yal- nız buna da münhasır değildir: Londradaki “British Mu- seum” da (Orhan Gazi) ye ait bir iki sikkenin üzerinde oku- nan bir isim meseleyi büsbütün karıştırmaktadır: Bu mü- zenin neşrettiği “Catalogue of Oriental Coins in the British Museum,,un “The Coins the Turks,, ismindeki sekizinci cil- dinin 41 - 43 üncü sayıfalarında meşhur İngiliz müsteşriki (Stanley Lane - Poole) tarafından tahlil ve izah edilen bu sikkelerin 69 ve 76 numarada mukayyed olanlarının üze- rindeki ibarede (Orhan) ın babasının ismini (Lane - Poole) “Abdullah,, şeklinde okumaktadır!. 69 numaralı sikkede bu (Abdullah) isminden başka, bir kenarında (Osman) ismi de okunmaktadır: Fakat bu (Osman) nasıl (Osman)dır? (Abdullah)ın babası mıdır, kendisi midir? İşte bunu halle imkân yoktur! Bu vaziyete göre klâsik tarihlerin