deyridir. Bu devirde Faşist siyaseti, bir fikri ve içtlmal siyaset olmaktan ziyade, düşmanlırmı bertaraf etmek için çalışan mücadeleci bir hükümet fırkasinm turzı hareketinden ibaret kuldı. Ancak 1928 dan sonradır kl Ca- şixm, devletin nazari mahiyeatl, sınıfların mütekubil vaziyeti, Taşikt dev- letin hukuki biin__,vc.'d, çocuk ve ;cıış—lilı terbiyesi üzetinde düşünmeeğe ve işlemeğe başladı. Maamulfih faşizm İtalyada doğmuş olmakla beraber ma- zari ve fikri tekâmülünü kısınen İtalyada (D fnkat bilâharc daha ziyade Almanyada yapmış bir harekettir. Binuennleyh teferrüata sapmadan her iki Hareketin müşsterek fikri unsurlarını toplamak bize faşizmin nazari si- masını canlandırmak iİçin küfidir. italyada doğan, fakat duhu siyade Almanyada formülleşen bu nazari ve fikri unsarları bir kaç «mebde» üzetinde toplamak kabildir: 1 — Milli bütünlük fikti, > — Hizmet nazariyesi (ferdin ve grupların millel içinde mevklii). $ — Kiıymetin yuradılması ve realizasyonu (sınıfların mütekabil İktisadi münasebeti). 4 — Milletler arasındaki münasehet ((uşist emperyalirmi). 3 — $lyasi kudretlerin monopolizasyonu (Totaliter ve otoriter devlet, Fa- yist devlet). milli Bütünlük fikri : willi bütünlük fikri, enerjisini bilhassa Murksizm ve Komünizm aleyhtar- hiğıindan alan faşizmin Ylarkstzm ile mücadelesinin harcket noktasıdır. Gerek Alman, gerek İtalyan faşizminde müşlerek olan iki ana prensiplir. İtalyan faşizmi, milli bütünlüğü, faşizmin kanumu e&asisinden başka bir şey olmıyan «iş fermanın (Oharta del Lavore) nın ik maddesine koyu - yor: «İtalyun milleti ayrı ayrı vaftandaşların ve grupların feykinde bir hayat ve hareket birliğini güden bir uzviyettir. 'Tam ifadesini Taşist dev- letinde bulan İktisadi, siyasi ve ablâki bir vahdettir.: -İş fermanı- Bu maddede müdafna olunan şey her şeyden ervel, sınıflurın mücadelesi ve- rine, sınıfların menfaat birliği prensipidir. Halbuki 18 uncu asrım ortusin- dan 20 inci asrın bu ilk rubuna kadar, millet dahilindeki ceralyet mücade- lelerinde sosyalist fırkaların tesis ve müdufaaya çalışlakları şey, daha zi- yade «Bıinif mücndelesi» idi. Bintenaleyh faşizmin ilk nazari ve İikri prensipi «sınıfların mücadelesi» yerine esmıfların birlifie dir. Bu prensip Yaşizma nazariy&clilörinden sÂl- fred Roöto» tmrafmdan şöyle tesbil olunuyor: *Biz Içtimal dayvanın had'lerini değiştiriyoruz. Şimdiye kadar hükim olan sınıflar arasında mücadele, fakKEt beynetmilel Lesanüt (&olidarite) idi. Halbuki biz şimdi bunum yerine, Beynelmilel mücadelede sınılların. tebü- nüdünü ikame cdiyoruz.> -Alfrcd Roceco- |lql$.s.x_ _taşizmc güre, “hî.')k.l_l, _bîr ın'ıll;_lıü_t_u_nluk.vı: yüksek milli menfaat- İcr otrafında birleşmiş bir millel, ilk nazari hafeket noktasıdır. D1 İbalyan Faşizmin nasatl tekâmıdünü öğrenmek istiyenler Musenlini'nin su eserini ukuryabilirler: La Fascismne rDoctrin - İnstitullons.