Avrupa, bize ideal mi, Örnek mi olabilir? © Hakkı Mahir. Babıâli mütefekkiri ile Beyoğlu züppesinin müsterek bir — ina- «Monşer»siz söze başlamıyan züppe nasıl Ayvrupa'nın giyim ve kuşanım şekillerini, eğlenme ve flört yapma uüsnüllerini tam bir sadakatle taklide özenir va Türkiyeden dudak bükmeden bah- sedemezse «Montesguieu şöyle demşiti, Gutave Lehon böyle bu- yuruyar» demeden konuşamıyan Babıâli mütefekkiri de Avru- pada tutulmıyan fikir cereyanlarına, idare ve iktisat şekilleri- ne ayni istihfafla bakar, ve inkılâpçı bir hareket karşısında ye- rine göre ya yüzünde merhameti veya dudağında istihzayı ma- nalandırır. Bunlara göre Avrupa hiç bir tarafından aksamıyan mürefleh bir cemiyettir. Ne kendi içinde gittikçe keskinleşen sınıf cidal- leri, ne müstemlekelerin kurtuluş hareket ve gayretleri, ne de medeniyti tarıklaştıran canavarca iştiyakları, hiç biri, hiç biri, Avrupanın zulmünü ve zâfını açığa verecek şeyler değillerdir. Ayrupa dünyaya refah veriyor, insanlığı medenileştiriyor ka - naatindedirler. Misaller verseniz ve uzaklanr gitmeden ülkemizin hazin macc- ralarını anlatsanız, müstemleke ve geri milletlerin Avrupadan çektiklerini bir daha tekrarlasanız ve Avrupanın zulmüne işa- ret etseniz, onlur bir peygamber edasile «her millet lâyık ol- duğu idareyi bulur» derler. Yine misal verseniz ve bugünkü Av- rapanın kendi içindeki tezatlarını, onun çözülüş ve dağılış alâ. metlerini ve bundaki müessirleri anlatsanız, milli kurtuluş ha- reketlerinin inkişafına ve Avrupanın bocalayışına işaret etse - niz, nafiledir. Yinc derin bir âlim tavrile size abütün bu zahiri karışıklığın altında bir tesanüt, medeniyetin membaı olan te- sanüt gizlidirs derler. (©) Ürneği, eyiliği ve körülüğünden dere abnucük bir ibret nümunesi ma- nasında kullanıyoruz. - b9