baş eğen memleketleriİn (1) okur yazarları için Avsrupanın her fikri telâk- kisine aynen Mmutavaat etmoek ileriHkin, terekki taraftarlığının tabii bir zarüreti olmuştu. Esusen harp öncesi devrinde bu gibi memleketlerde Av rupa uleyhbtarlığı raman yaman kara irticnin bayrağıma yazdığı bir gerilik v eiptidallik hureketinden başka bir şey olmazdı. Fkat şimdi yaşadığımız devir arlık harp önçesi devri değilidir ve bugünkü Avrupa artık, bülün cihana yayılmış mutlak bir siyasi ve iktisadi hâki- miyet üstünde mutlak bir Tikri hegemonyuyı temsil eden harp öncesl Av- rupası sayılamaz. Bugün artık Avyrupanın siyasi ve iktisadi kudreti gibi, en bâariz Fransız ihlilâlinden biri bütün vihana yaydığı cemiyet görüşü de iaarruza uğramış ve Sarsılmaya buşlumuştar. Ve düne kadar Avrupanın fikri tahakkümüne boyun eğen geri memleketlerin yeni yetlşen nesilleri bir taraftan Avrupanın siyasi Ve iktismdi hükümranlığına diğer taraftan da bu hükümranlığın üslünde yaşıyan fikri hegemonyasına karşı tam bir mücadeleye girişmişlerdir. Yeni nesillerin hu müçadelesi iki taraflı bir mücadele olacaıklır, Bir tarat- tan bu mücadele, dünkü müstemleke ve yarı müstemlekelerin yeni doğan inkılâpoı nesli ile dünün laarruz edilemez sanilan Avrupulı çlendileri arasında cereyan edecektir. Diger taarftan da ayni nesil, bizzat kendi ku- nından alan, fakat bütün Çikri nesci Avrupanın her sahada Üstünlüğünü mutlak ye cemiyet hükümlerini aynen hakikul saymıya Alışan eski mü- nevver nesle kursşı bir şahslvetlesme müvcadelesi yapacaktır. Bu mücade- lede eski neslin yuaırı iki kelime İle huldsa edilebilir: Avrupa haşranlırğ!! Yeni neslin şınrı da gayet basitür: Cemiyeli telâkki tarzında şabhsiyelleşme! «Fikir Hroketlerin mecmuasının ?7 inci sayısmda Hüseyin Cahit Beyin bir yazısı «Avrupaya hayranlık haşlığını laşır, Bu yazı Kadroya bir çe vyaptır. Hüseyin Cahit Bey bu yazısında, bütün hayatma hâkim olan egarplılaşma» cehdini işarel ederek cAvrupaya hayranım ve isterima ki, bu his, bütün gençlerde, bütün memlekette taammlüna ceylesine diyor, Hulâsa ve ilâve ediyor: s«Avrupa deyince tek bir melhum anlaşılmaz. Bir zeyk ve safa veya Sİya- set Avrupası var ki, henim hayranlırım bunlara değildir. Bir de bir ilim ve medeniyet Avrupası vur ki, ben asıl bunu hayranım.» «Ben öyle ümit ederim ki, Kadroda tasrih ettiğim şu manadaki Avrupaya hayran olmuk lcap eder.» Hüseyin Cahlit Beyin bu tasrihleri faideli olmakla beraber hiç bir saman kâfI değildir. Hiç şüphe yok ki, bir Üstün Avrupa vardır. Fakat bu Üstün Avrupa ta merkantilizm devrindeu beri kendi haricini soyan ve bilbussa makinalı sanâavlfin mahdut bir kaç memleketin inhisarı altında temerkü- zünden sonra bu soygunculuğunu maskeli, fakat vah$şi bir siyasi ve Iktisadi istismar sistemine kalbeden Avrupadır. Bu sisteme karşı bizim ancak kini- miz ve gayzimiz vardır. Vakat bir de ictimai fikirler Avrupası vardır ki, ona karşı da bizden hiç bir zaman mutlak bir mutavaal ve hayranlık İs- tenemer. Bir içtimal fikirler Avrunpausı ki, bülün fikri mesnetleri ya Fran- (1) Ki Türkiye bunlardn biri idi, dd