İnkılâbımızın İdeolojisi: Fikir Hareketleri arasında Türk Nasyonalizmi. II. MARKSİZM. V SŞevket Silreyya. Faşizm, harpsonu Avrupasında meydan âalan içtimal teşettütlerin bir mahı- sulll ve iladesi ldi. Halbuk! Marksizm Ayrupanın, harpten evvelki içtimat tarihinin ve bilhassa on dokuzuncu asrın eseridir. Ve bu harpsonu teşet- tötlerini haxırlıyan, onların seyrine müdabhalesi anlan mülessirlardan — bi- ridir. Harp sonunun içtimal! teşetltütleri, sivasi sahada rejim buhranı, İktisadi sahada struktur (2) buhramı, fikir ve ahlâk sahasındadır. Normul ve kri- (D Marksizm (Fikir hareketleri arasında 'Türk nasyonellemi.) baş- g İle salro'da — çıkmaktk olun müakaleler sörisinin iİikinci va - zasıdır. Birinci vazı (16) İnec! sayıda neşrolunmuş ve o yazıdı. (Faşiem)in nazari ve Tkr1 osasları ana hüatları Ce tahlile çalışılmıştır. Bu sayımızda İse, -sonra yapacağımız mukayeseye modar olmak Üzcro- marksismin bus- hea Ideolotlk esasları verilmeğe gayret olunacaktır. Gelecek üçüncü yazı ĞA, Milli inkilâbımızın ve Türk nasvonul inin fiklr unsurları İle fasşizm ve marksizmin nazari mukayeseleri yapıli < ve bazı bükümlere yarıle- caktır. (2) Buradaki iklisadi struktur, cemiyetin iktisadi bünyesi, yahut kuruluş tartıdır. Bilhassa Avrrpanın harpten evyel tabil güzünen normal işliyon iktisadi mokanizması bir kaç kısza ve geçici buhran dalgasından sonra, bi günkü cihan buhranının çıkmasına saplanıyor. İlk anlarda, dahna şiddetli olmazla berabec yine geçiri bir buhron suyilan ve muasır rizamın ilk do- güuşündanberi zaman siman tekerrür edip gelen (neriyodik) buhranlar dan biri zannolunan bu hâdise, çok geçmeden kendi islisnal mehiyetin! ortaya atiyor. Avrupanın siyaset sahasında siyasi rejimini ve iktiaat sa- hasında da iktisad! s.rukturunu değistirici biz istikamat alıyar. Halbuki eski iktisad! buhranlar, camiyetin sivasi rojim! ve iktisadi siruk- turu dahilinde cereyan eder giderdi ve mevcut nizamın keyfiyetin! değiş- tirici bir mahiyet almazdı. Hattâ her buhran dalgasını, mMavcut nizamır. bir yeni gelişme ve kuyvatlanme devri takip ederdi. Bu itibarla şimdiki buhranın bu İstisnai mahiyeti, Avtupanım ve bu arada, bünyesini Avrüpa- nın Tikir, siyaset ve iİktisât mekenizmesı İle sıkı sıkıya bağlamış olan âv- rupa harzici camidlariın derin ve içten sarsilışlarını icap ettiriyor, 6