rakürm membaları millet hesabına işleyen ve Başlıca istihsal va- sılaları miüllet elinde olan tezatsız bir millet camiâst» şekline gi- rer. Fakat yine bu tariften sonradır ki, tahlil çetin bir zeminde yü- rümeğe başlar. Çünkü bu teraküm membaları nedir? Bu istihsal vasıtaları nasıl kurulur? Millet iktisadı'nın milletler iktisadı için- de mevkii ne olacaktır? Millet iktisadı'nın mahiyetini izahta Hamdi Beyle aramızda fark olmamasına mukabil bu ayrı suallerin cevaplarında ayrılık nok- talarımız vardır. Evvelâ Hamdi Bey (Otarşi) denilen şeyi haklı olarak ve tam za- manında esaslı bir izaha tâbi tutuyor. Çünkü son zamanlarda Ü- tarşi mefhumu hakikaten çeşitli tefsirlere uğramıştır. Hamdi Bey Millet iktisadı'm «Bir milletin kendi kabusu içine çe- kilip bütün istihzalile kendi kendine kifayet etmesi» şeklinde tef- sir alunan Otarsi'den haklı olarak ayırıyor. Çünkü böyle bir O- tarsi hakikaten her şeyden evvel beşer medeniyeti hesabına bir gerilemc ve iptidaileşmedir. Çünkü müstakil millet iktisadı başka, Otarşi yine başkadır. Müs- takil millet iktisadı gaye'dir. Fakat «Otarşi» gaye değil, belki muvakkat bir vasıla'dır. Yalnız, Humdi Bey »İç pazar» m sermaye teraküm ettirme kabi- liyetine karşı çok titizdir. Ve ilk sahifelerde âdeta betbindir. Fakat bahıs ilerledikce Hamdi Beyin de milli sermaye terakümü- nü nihayet iç pazara yüklediği derhal göze çarpar. Fakat bu ara- da bilhassa imtiyazlı sanayi himayeleri aleyhine hakikaten ciddi ve ehemmiyetli hücumlar yapar ve bu hücumlardan gayesi iç pa- zarı gümrük imtiyazlarından istifade eden bir takım sanayi ser- mayedarları hesabına istismar ettirmek değil, bütün ileri sanayii millet namına yapanrı ve benimseyen bir Devlet, bir İktisadi Dev- letçilik» elinde kullanmaktır. Burada da varılan nelice ile bizim vardığımız neliceler arasında Hamdi Beyle aramızda fark yok- tur. Fakat bu neliceye varırken, Hamdi Bey bilbassa gümrük hi- mayeciliği ve sanayi istizmarları hakkında hakikaten ve tafsilâ- tile ilk defa kendisi tarafından ortaya altılan güzel ve cesaretli tenkitlerde bulunmuştur. Bilhassa köy müstahsilinin mahsulâtını elinden cihan fiyat seviyesi (yani alçak fiyat) üzerinden aldığı- mız halde, onu gümrükler arkasına sığınmış imtiyazlı (yani yük- 48