7 — Türk unsurlarının iktisadi rollerini daha ziyade Rum, Ermeni ve sakre gibi ekalliyetlerin cenebi sermaye ve emliasına mutavassıtlık rol- lerini kazanmak ve benimsemekle tahdit etmek. Bu maddIlerc daha çak şeyler ilâvc edilebilir. Bu menfur Meşrutiyet İktisatçılığı ve Cavit bey zihniyeti, mı-şruıî)-(-ıin bitişi ve Cavyit beyin Nezaret sandalyesinden çokilişi ile sonu ermiş de- gildir. Milli kurtuluş hareketinin zaferi ve Lozan mücadelelerinin ka- zanılışından sonra da bu telekki sistemi zaman zaman 'Türk vatandaşi- nin fikri saffetini bulandırmamış değildir. Bir aralık bu zihniyet 1908 İnkılâbınin kahrımanı sayılan exki itlihat ve tecekki fırkasının, Lozan'dan sonraki devirde de sekter vaziyetlerini muhafaza eden bazı mümessillerinde göründü. Bu gizli meşrutiyetçilik sadaece bir kısım insanların veya bir kısım fır- kaların program yıdası olmakla da kalmadı. Devletçiliğe karşı geniş bir Lberalizm günden fırka hareketleri arkaaından Şark Vilâyetlerin- da fEcodalizmin ve her tarafta irtica anasırının, ecnebi sermayesi ajan- larının isyan ve ihtilâli parladı (1925) İrtica en sağ cenahından, şeyhlerden, mütegallibelerden, opporlunist- lerin (Escnebi sermayesi mümüâşatçılarının) en münevver anasırına ka- dar İnkılâbın derinleşmesi karşısında menfaatleri bir olan İktisadi ta- bakalar çeşil çeşit harekete geldiler. Silâh eclde isyanlardan, Kudela- lara, Kumplolara kadar her cins vasıtalara başvuran vatışi bir saksi in- kdâp» (1) dalgasi esdi. : Son takriri sükün devresi, bu iki zıt temayülün, yani meştutiyet zihni- yeti ile derinleşen İnkılâpçılığın çarpışmalarile doludur. Hayır Fazıl bey hayte! Bir takım cümle )guıııl?*ıınınnlnnnı neden lüzum görüyorsunuz? Ne İnkılâp devletçiliği, nc İhtilâl devletçiliği; kısaca AÇIK VE CESARETLİ DEVLETÇİLİK, Açıklık ve Fikir cesareti İşte sizinle bizim aramızda müşterek ol- mayan asıl budur! '(î:—.ğşi Inkılân «Goöntre revulütlon. manazında kullanılmıştır.