İnkılâp kürsüleri vazifelerinec, Ankara'da Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin ve İstanbul'da Maarif Vekilimizin ilk derslerile başladılar. Şimdi bu mesai gerek İstanbul, gerek Ankara'da im- kılâbımızın hukuk, iktisat veçhelerile askeri ve siyasi inkişafımı izah eden dersler şeklinde devam etmektedir. Kadro bu derslerin yayımı ve inkılâp kürsülerinde Türk münev- verinin idrakine arzolunan fikri araştırmaların genişlemesi ve derinleşmesi vazifesini hiçbir zaman ihmal etmiyecektir. Simdilik bu yazımızda sadece inkılâp kürsüsü izahlarının bazı ilk ve umumi bahislerine temas etmeğe çalışacağır. İnkılâp kürsülerinde vazife alan muallimler ilk derslerine, he men müştereken inkılâp mefhumunun tarifi ve Türk inkılâbının bu mefhum bakımından mütalea ve tetkiki ile başladılar. Bu başlayıştaki isabet aşıkârdır. Hatta daha bu derslerin arifesine kadar, Türkiyenin bir inkılâp geçirmekte olduğunu bile inkâr eden çeşit çeşit müneyverlerin söz ve yazı hünerbazlıklarına sahne olan bir memlekette, inkılâbın fikri otoritesinin tesisine bizzat «İnkılâp» mefhumunun teyit ve ilânile başlamak tama- mile yerindedir. Filhakika Türkiyenin geçirmekte devam etliği büyük hâdiseler silsilesinin: 1 — Bir inkılâp olduğu 2 Bu inkılâbın Fransız veya diğer bir milli inkılâbın benzeri veye. devamı olmadığı, yani yalnız kendine benzerliği 3 — Tesir itibariyle alemsümullüğü, 4 — Bu inkılâbın münhasıran bir siyasi rejim değişikliği olma- yıp milletin bünyesini külhalinde ve keyfiyetçe tebdil eden bir hâdise olduğu, 5 — Bu inkılâpla Türkiyenin siyasi ve iktisadi bir yarı müstem- Hkelikten, siyasi ve iktisadi tam bir istiklâle çıkmak için müca- dele ettiği, daha düne kadar bir takım gafil müfekkirelerin lisaniyle daima inkâr edilip durmuştur. Biz bizzat kendi mecmuamızın nefsin- de, bu gafil müfekkirelere karşı hakiki haykırma ve anlatma mücadelesinin ilk ıstıraplarını duymuşuzdur. Halbuki inkılâp kürsülerinin daha ilk prensipleri bile Türkiye- 7