ANKARA, © Yazan : Yakup Kadri. Ankarada iki senedenberi ülkülü münevverlerin dikkat ve alâkasını ehem- mivetle kendi üzerine çeken bir meomua çıkıyor: Kadro. Şevket Sürey- ya, Burhan Asaf, Vedat Nedim, İsmall Hüsrev ve Yakup Kadri Beylerin mecmüası, Mecmunnın gayosi, Türk inkılâbmın ideolijisini, seyir ve istikametini tez- bit ederek hadiselerin sistemli bir izahını yapmaktır. Faki rejimlerin ver yer devrildiği tarihi bir devrede, İtalyun, Rus ve Alman İnkılâpn ve ihtilâl- leri arasında Türk inkılâbının mana ve mevküni tayine çalışan ve bıma «Milli kurtuluş ikilâbır ismini veren Kadro mecmuası muhtelif makaleleri ve kitap neşriyatı ile bu harcketi isahu çulışmukta ve inkişuf isbtikametini göstermek teşebhhüsünde hulunmaktadır. Memlekette yerâne insicamliı ve müuayyen bir dava etrafında birbirine bazlı neşriyat yapan Kadrodu Ya- kup Kadri işin edebiyat larafmı idare ediyor. Kadrodaki küçük maknlele- ri ile zaman zaman inkıilâp edebiyatının ne olması lâzım geldiğini söyli- yen edip buna bizzat İkl misel vermişlir; ao Yubans ve «Ankurns, Edebi hayulı, milli mücadele senelerindenberi san'atı, yurt davası uğ runda kullanmak Şeklinde bir istihale geçiren Yakup Kadri Bey Ergene- kon, Bir hüküm gecesi, Sudom ve Gamura gibi e“çrlerile zaten bugünkü neliceyi Lebşir elimiş oluyorda, aYabans ve «Ankara»yı milli dayaya en iyi hitmet eden iki eser sayabiliriz. «Ankaras milli mücadele senelerinden bugüneo kadar ve on sene sonraya kadar inkılâp hareketlerinin safhalarını ve inkişaf istikametlerini işarct etmektedir. İ Kitap üç kıtma ayrılmıştır. Birinci kısiım askeri zafere kadar olan Anka- rayı kısa hatlarla tersime calışmaktadır. Romnın kahramanı olan Selma Hanm hayatını İnı üç kısımda üç ayrı erkekle geçiriyor. Milli mücadele senelerinde bir banka şeiinin karısıdır. Bir yerli Ankaralınm evinde kira- ct olumruk olturun Sedlma Harum o günün Ankarasını yaşalıyor. Bültün u- mitlerin zafere hbağlandığı, başka hiçbir şeyin daha ehemmiyetli olmadığı bu devirde herkesin mütevazı bir hayatı var. Yalnız kocasınım milli dava- ya bir erkekten beklediği beytcun ve alüka ile bağlarımmadığını gören Sel- ma Klanım yavaş yavaş bir erkânıharp hinbaşınm fikir ve hareketlerine yakınlık duyuyor. Birinci kısını bu yakınlığın kuvvetlenin Selma Hanımı kendi oazibesine kaptırdığı hir zamanda nihnyetleniyor. İkinci kısım zaferden sonraki Ankaradır. Şimdi Selma Hanımı eski binba- $I ve mütektit mirulay Bakkı Beyin karısı olarak görüyortx. Venişehirde acaip zevksizliklerin kaynaştığı yeni binalardan birinde ve yeni bir harp zengini demek olan, şirket meclis idarelerinde dolaşun ecüebi gruplarla (*) Muallimler mecmuasında!ı. 48