İnkılâbın İdeolojisi: İnkalâp neslinin Şarkısı. Şevket Süreyya. Türk inkılâbında milletin yaşama kudreti ve yaratma kabiliyeti, bir taraftan kendi Şefini bulmak ve kendi içinden güzideler do- ğurmak, diğer taraftan da hem iç esareti, hem dış eşareti tasfiye etmek şeklinde adım adım tecelli etti. Geçirdiğimiz inkılâp yıl- larının tarihi kısaca, milletin varlığımda bulunan ve milletimiz için asıl olan ve tabit olan bu yasama ve yaratma kudretinin adım adım ve hamle şeklinde tecellisi tarihinden başka bir şey değildir. S Türkiye Cümburiyeti Türk inkılâbımın öz ve tabii bir mahsulü- dür. Eğer Türk milleti iradesini «Türkiye Cümhuriyeti» seklinde bir halk hâkimiyeti nizamile tamamlamamış olsaydı, 1919 günlerin- de Samsun ve Ege kıyılarında başlayıp milletin tasvip ve iltiha- kile şahlanan millit ayaklanısın bütim mayvaları, ya bir saray intirikası, ya bir imperyalist kombinezon, yahut ta bir Çin anar- şisi içinde örselenir, heba olur, giderdi. Türk milletinin Cümhuriyet nizamı, yalnız, bilinen bir hükümet şeklinin Türk bünyesine naklolunuşu demek değildir. Türk mil- letinin bir. halk cümhuriyeti nizamı içinde teşkilâtlanışında Şarkta bir bütün orta çağ cemiyetinin, Garpta bir bütün on do- kuzuncu asır müstemlekeciliğinin ve akla gelebilen bütün anar- şik ihtirasların «Türk vatanının harimi ismetinde» külliyen ve ebediyen defnolunuşu vardır. Daha milli zaferin ertesi gününde bile kanının içinde, ya bir ba- Hife bendeliği, ya bir kozmopolit uşaklık, yahut ta bir tavnifi mülük dağınıklığı ruhu kımıldıyanlar, ancak, 1923 teşrinievve- limin otuzuncu gecesi atılan topların seslerini duyduklanr sonra- dır ki, Türk vatanında artık ne asalete, ne uşaklığa, ne de milli parçalılığa yer kalmadığını anlıyabildiler.