tal numara gömleği giydirmek için zayif bir adamın şişmanlattırılmasına benzer. Bizce nazariyenin hudut karakoluna teslim edilerek yalnız me- todun ve talâkki tarzınm ithali lâzımdır. Milli ve orijinal nazari hü- kümlere ancak metlot sayesinde varmak mümkündür. Bu wxsul yukarki misaldeki zayıf adamın vücudüne göre gömlek yapmaktır. Nazariya muayyen bir mekâna ve munayyen bir zamana mahsaus könkre (müsah- has) hadiselerin izahı olduğundanr, baska bir mekânm, başka bir za- manin hadiselerimi izzb eden bir nazariyenin de menşci ba-ka cins ha- diselere tatbiıki daima arykırı neticeler doğurir. Geveci Talât Beyin «İ, Fischers ve eG, Cassel> den kiralayıp Türkiye'ye ithal ettiyi <Kem- miyet Nazariyesir de Upkı böyledir. Öyle zannediyoruz ki, Talöt Bey bu matar ithal ederken evvela matamn halisiyetini denememistir. Yanı nazariyenin nazariyo olarak doğru ©- lup olmadığını araştırmamıştır. Acaba «İ. Fischer: in veya :6G. Casanlo in düsturlarına esas olan fikirler, muharririn sealâhiyetile iddia edec- ken kullandığı kelimelerla sövliyelim, #payri habili vat bir sırrafte isbot al'l'!"!"lın nıîlıîr’ Sulıru İİİI'LDW:T. ;n'ı"—[!'ıî!r ur.l';’l(l(!;l b:f Çı'.’ 'İ'.'.'f.ll;'_) '.;l' silesi kurmakladır: cmuktesitler» ve <halh». En şayanı havret olan ci- het bütün <muhtesitr lerin shemmiyetçi» olmasıdır. Binaenaleyh her hangi bir iktisatçı skemmiyetçi> değil mi derhal meratip merdiyen'min «halk» basamağına indiriliyor. Bu pek orijinal bir taanif olmakla beva- ber, bir cok mektenlerin çarpışlığı aktisat ı_ıî':î bir cemivet ihmi sxha- sında iktiseatçılık pavesinin yalnız <hemmiyatotlarer verilmesi ham hak- sızlık hem de bir salâhiyeti taecavüz haraketi olur, Talât Bey, Türk parasının kıymetini tayin eden faktörleri tahlil eder ken umumi iktisat politikasma da temas etmektedir. Bilhassa Kita'ın son faslı, Türkiye'nin Gümrük dolayisile sanayi politikasının tonkidine tahsis alunmustur. Aşağıda göreceğimiz gibi muharririn hu fasılda mil- li gümrük istiklâlinin yani milli inlolâbm ve milli iktisat istiklâlinin ru- huna zıt hükümlera varması, birinci ve ikinci fazsıllarda müdafaa etliği para nazariyesinin zaruri bir neticesidir. Bimnaenaleyhk bu hükümler h?kk'“d" da fikirlerimizi söylemeden evvel, bizim gibi halktan olan klfnneı'“— tepeden bakan bu aristokrat <muktfesil!o in ilhal ettiği «kem- miyet mazariyesiz nin ilmi mahiyatinin ne olduğunu bir görelim. T“_"â' E%'Y' spara islerinde halkın aldandığınız ve halktan olanların *“_a—de""fc devam edince şasırıterdiklerini> (*) iddia ederak iİİmi ha ıb“k“"' ( !) nnc%k.'muhıen'h lerde (tabif yalnız keammiyetçi alanlarda) K TAAN BAD a K aai gileriyan ae eçi gel B iseler gibi maktie görünmek hassası Zm'kd_"ı';aîîkna:ardu arza nazüran güneş müteharrihtir zannedilir, Hal ı:r:ind",'"t— bunun U_k”d"— Pek cok ihtitadi hadiseler de yeknazarda giox lıllııl,ız;;ı::kt:ı;îîr?ı:!e .maİı(ı.'sud.ur:— -() Bu hö,l.._- olmakla beraber, adişelerin Geveci Talât Beye maküs göründüğünü zan ned_ıyor.ı:u,_ Kitahmda müdafaa ettiği kemmiyetçi taz baştan başa tepsi aşağı görmenin en hoş bir misalidir. ” n (*) Keza 9, 4 ©)) Reza S 4 24