edilemez. Ve bizim milli inkılâp dedifimiz şey ancak dahili bir ve- formaxyon $e Bir lTaraflan da Avrupanın klâsik demokratik Bünye sine uşyüma cehdinden başka bir şey değildir. Zaten inkılabımız olur- keâTürkiye'nin dünya ile hiç Bir allkasi yoktu. İrkdüp ideolöjisi fedîğînm" JE, ııılplonrıılndı Avı'upıdı a d. bn’l momlnkl”lrdn— görülen fikiri hercümercin bizim hudutlarımız içine — sirayetinden ibarettir. Binaenaleyh Türkiye için inkişaf, Avrupayı kavuran tezat- ların bizde de inkişafına çalışmak demektir. Bunun aksi, memleketi iptidailiğe götürmek olur. v. s... v. s.. Bize göre: 1 — İnsaniyet tarihinin bir Yunan medeniyeti, bir rönesana mihveri etrafına bağlanışı ve bu surctle bütün medeniyetlerin nihayet «Mirac- le Grec Yunan mucizesi» etrafına toplanısı gibi, bu günkü Avru- panın bütün cihanm seyrini ve mukadderatını tayin eden bir mihver gibi alımnması da yanlıştır. (1) 2 — Harbe kadar kapitalizmin gerek müdafileri (yani Burjuva ikti satçılar), gerek muarızları (yani Sosyalist iktisatçılar) bu sistemi (yani muasır nizamını) bütün aksiyon ve reaksiyonlarile cihanşümul saymışlar ve onun gelirdiği bütün kaideleri, mahiyet ve toesir iliba” vile cihan mikyasında tabii ve zaruri kaideler addetmişlerdi. Halbu- ki muasır Avrupa nizamı, büyük sanayli, büyük s#ermayeyi, büyük kültür hareketlerini yalnız Avrupada voya cihanın mahdut noktala- rında biriktirmek surelile üyle bir cemiyet tarzına vücut vermiştir ki, bu cemiyet tarzının cihanşümullesmesine, yani bütün büyük serma- yelerin ve mülerakki kültür harekotlerinin bütün cihana yayılmasına bu nizamın kendi bünyesi mâniçir. Çünkü Avrupa'da veya cihanın bir çok noktasında biriken bu büyük tekniğin bülün cihana mütena- siben dağılışı, muasır Avrupanın teknik ve kültür tefevvukunu temin eden sermayc terakütmünü ve müstemlekecilik hegemonyasını kay” betmesi demektir. Bu günkü büyük teknik ve büyük kültür, büyük sermaye terakümlerinin ve büyük sermaye istizmarlarının eseridir. Binacnaleylı Lüyük sermaye ve müstemleke islismarları üzerine isti- nat eden Âvrupa nizamının sahaxzında hem ferdin, hem milletlerin is- Uismarı tabii olarak yaşar. Avrupanın bütün ikaideleri, telâkkileri, kanunları, mukadderatı arcak kendine hastır. Bunlar büyük serma ye ve müstemleke tezatları üstünde yaşıyan bir cemiyetin bünyesine uygundur. 3 — AÂvrupada tabii olan büyük sermaye hareketleri gibi, anlikapi- talist harcketler, yani büyük smıf ve sosyalizm mücadeleleri de an- cak, kapitalizmin kendi içinde cereyan eden birer strüktür mücade- lesidir. Bu mücadele büyük sermayelerin mütemerkiz olduğu mem- leketlerde şu veya bu sıniıf İchinde bir değişme yapabilir; fakat ka- pitalizmin müstemleke ve geri memleketlerden gelen gelirlere isti nat eden istismarcı vaşfın! tadil edemez. Binaenaleyh, sınıf mücade- Tesi şoklinde tecelli eden tezat, ancak kapitalizmin, yani büyük sa- () Üroıın—:ııılrl;;ııîn tasfiyesi, Kadro No.7. 40