1 Aralık 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Aralık 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İnkılâbın ideolojisi : eee a aaet L sini Milli İktisat plânı ve Şeker sanayiimiz. Şevket Siüroyya. Devletin, memleketimizin iktısadi kuruluş vollarını çizen yeni bir iktısat plânı hazırlamık işine girisşmesi, her Türk müncevvorine, bu işte de devlete bütün gücile yardımcı olmak, bu yeni kuruluş davasında da araştırmalar yapmak vo fikirlerini söylemek boreunu, günün en ileri bir milli vazifesi haline getirmiştir. Kudru, devletin, memleketimizin Iktızadi gidis ve kouruluş işlerini bir milli hesap ve iktisat plânı içine almak yolunduki bu yeni ve yüksek hamlesini candan saygılar ve alâkalarla selâmlar. MK inkılâbımran ihtiyaçlarına ve yünün isteklerine uygun bir millet ik- tısadı zaten ve ancak hesaplı ve plânlı bir millet iktısadı olabilirdi. Hattâ milli iktısat bünyesi, tezatlar, sınıf kavgaları, iktesadi hesapsızlık ve başı boşluk üstüne kurulan Avrupa ve Amerikada bile bütün bu tezatların ve başı boşluğun nizam ve disiplin altına alınması için ölüm-kulım savaşları- na girişildiği bu zamanda, milli iktısadını beşerin bütün tecrübelerinden örnek alarak yeni kurmak mevkiinde bulunan Türkiyenin nlânlı ve hesap- lı bir millet nizamına arkasını çevirmesi esasen kabil değildi. Böyle bir gaflet ve hareketsizlik hatası, milletimizin her leri hamlede daima ön saf- fta bulunmak şeklindeki milli kabiliyet ve sevkı tablisine ftamamen aykırı bir şoy olurdu. Kaldı ki, Milli İsliklâl mücadelemizin daha ilk hareket a- nmdan beri hizalihi ihtiva ettiği ve ancak ona dayanarak yürüdüzü he- sap, plân ve disiplin işinin bir gün devlel siyasetimilzin bütün iktısat ve cemiyet işlerinde de kanunlatla teyit olunması, bizzat inkılâbınızın şii- mulleşmesi ve derinleşmesi için şarttı. Aneak bu turık ile idi ki, bütün ci- hanın içtimat ve iktısadi sarsıntdlar ve çökünlüler içinde benliğinden geç- üği, kara akibetlere doğru gerilediği ve sefilleştiği bir zamanda Türk mil- letini bütün bu saremtıların dışında tutmak vc onu siyaseton milstakil ol- duğu kadar iktisaden de doyurmak, giydirmek, çoğaltmak ve senleştirmek kabil olabilecekti. Bu itibarle biz, devletimizin yeni bir iktisat plânına vücut ver- mek teşebbüsünü, millet içinde bütün enerjilerin hesap ve kont- rol altına alınışı, bütün sây ve servet hazinelerinin bir milli ça- lışma plâmı içinde işler bir hale getiril ve vaitli bir başlangıcı sayıyoruz. Bugünün hayat şartlarına göre teknik, ecmlyet hünyesinin temeli ve iş- keletidir. Nüfus kalabalığı, refah seviyesi, kültür derecesi ve salr ukla ge- lebilen bütün terakkiler, bugünün cemiyetinde ancak makinanın vce İleri 5