m Cihan içinde Türkiye: Mübadelenin rolü ve karakteri. Burhan Asat. İnsanın bütün ihtiyaçlarını tek başına temin ettiği devirler olmuş olabilir. Fakat bize, cemiyet bilgisi isbat ediyor ki, insanın ilk ve en basit cemiyet şekline geçmesindeki amillerin başında, ihtiyaç- larını başkalarınınkiler ile mubadele etmek zarureti gelmiştir. O gündenberi, insanın, cemiyet halinde yaşaması sart olmuş ve in- sanlığın seyri, kapalı cemiyetten açık ve diğerlerile münasebetle cemiyete doğru inkişaf etmiştir. Mubadelenin en basit şeklinden (ayni mubrdele) en modern şek- line (serbest mubadele) kadar, daima bazı muadelelere göre ce- reyan ettiğini; bu muadelelerin, cemiyetin muayyen devirlerdeki muayyen ihtiyaçlarına göre tesis ve tasfiye edildiğini ve bu tesis yahut taefiyelerde, cemiyetin istihsal bünyesinde de bazı değisik- likler belirdiğini görüyoruz. Ayni mubadeleye ait şu misalleri tetkik edelim: Sudan'da bir zamanlar söyle bir mubadele muadelesi cari idi: 1 köle — 1 çifte * 2 kese barut — 5 öküz — 100 parça eşya. Yahurt, 1dizi boncuk — 1 kabak dolusu su — 1 ölçü su — 1 kucak saman. Yahut, S ELAN 2 dizi boncuk — 1 ölçü darı. Şimdi bir de Missuri kızılgönlerine ait muadelelere bakalım: 2 bıcak — 1 pantalon. 2 bıçak -— 1 pantalon — 1 yorgan. 2 bıçak * 1 pantalon | 1 yorgan — 1 tüfek. Yukardakiler — 1 tüfek (yani 2 tüfek) 1 at, K e » | Vat (yani 4 tüfek) — 1 deri çadır. AAA 1 deri çadır (yani 8 tüfek — 1 kadın. (1) Besbelli ki, bu muadeleler, iptidat iki cemiyetin, kendilerinden (4 Büu muüacdelçler, Br. Wagemann'ın <Para nedir?» isimli kitabırdan olındı 22