> zaman bu imanın bir ölü maddeden, bir hareketsiz gölgeden ne farkı kalırdı? Binasnaleyh, salâbetli bir rehber kadro için, kendi imanının her unsurunu, bütün inkılâpların ve bütün fikir cereyanlarının her unsuru ile ayrı ayrı tartarak işlemek ve kendi imanını biz- zat kendi seciyesinin imtihanından geçirmek şarttır, ÇCünkü mukayoeseli bir idrake istinat etmiyen «inanışsın salâbe- tine hiç bir zaman emniyet olunamaz. K ronikler. İnkılâp ve Kadro. (5. 9. 1932 tarihli Hakimiyeti Milliyeden ) Türk İnkilâbı için en faydalı fi kir eserlerinden başlıcası, Sevket Süreyyanın yeni çıkan ıİnlnlâp Ve Kadrossu olduğuna şüphe yaok- tur. Şevket Süreyya bu kitabında İnkıdâp Türkiyesinin toptan ye- hün inşa plânt hakkımda esaş prensiplerini izah —etmektedir. Türk inkılâbı nedir? Harpsonrası inkılâpları ile karşılaştırıldığı za man, kendisinde gerek milli ge- rek beynelmilel hangi hususi kıy- metler tebarüxz eder? Türk inkı- lâbı garp ve şarki, dünya buhra- nını, milletler arasındaki fikir ce. reyanlarını nasıl görür ve muha- keme eder? Kendi buhranı ne- dir? Türk inkilâbının çocuğu, genci, terbiyasi, iktisadı, fırkası, hulâsa nizamı nedir, ne olmak ge- rektir.? « Şevket Süreyya eserinde bütiün bu saallere cevaplarını vermekte- dir. Nikbin, asil ruhlu, ve yapıcı bir. milliyaetperver, işte eserin içinde dolaşırken hiç bir zaman gözden kaybetmediğimiz. adam! İnkılâp ve Kadronun hiç bir say- fası ve salırı üstünde bedbinlik, tereddüt ve şüphe gölpesi görün mez. Şikâyeti açık, davası açık, sözü ve düşünüşü açıktır: Bunlar düsturlar değil, münakaşalardır. Sevket Süreyya bir tercüme -ka- fa olmadığı gibi, kalp- fikirler-. den de ölüm korkusu ile kaçar. İnlalâp ve Kadro'da donmuş ve şekilleşmiş düsturlar yok değil- dir: Bunlar Türk inlalâbının te- mel - prensipleridir. Şevket Sü- reyya bu prensiplerde başkasile değil, kandisile de münakaşa ka- bul ctmez. Türkiyenin memleket ve millet olarak bütün şartları göz önüne getirildikten sonra, momleket ve . ..