de idari müdahale değil, fokat yalnız buhrande. Teknikte, İngiltere ve söreye nazaran çok: geri olan Rüzya e Balyada ize ihtilül u*"ıı.du' mü- dahnle olmuşlur. Bir irklâp hareketile kendi nevinden bir cemiyel mü> ye gelince, bu müdekaleyi tehniğin (cratlisile ald asınızın makalesinde zeyif dahalesi yapan Türkiy kadar qöv-mcııc ise İv ümüz noktalardan birt de gerek Avvupu'uan vanlar, yerek Busya ve biki ı]d(., tll“ıllıı U( d | memlekellerindeki b ON im gibi memlelerfe lerdeki ihtilil ve inhlı !u,.ıı'.... bu memleketlerin kendi içlerindeki u- diselerle izah ediyarmuş .;A.ıı göslerilmesidir. Halt ıul. na Anruşnen sa- nayi memlehetlerinin dü vi buhran 1 İ lenikten mah- rüm olmuş Husyü gibi memlehetlerin geçirdikleri ve milli uu':_m'r'r! içindek| hudi J seler ve ıı'ııııı'ı.. YÖŞ1 ıut Hl’ı'.![l e ödilemez. Avrnpanın buhrunı, kenidi içlerinde kesliin sınıf mücodelaleri ve tekniğin plansız inkiyofila değil, Faket beynelmilel mikyasta tezatları çole bariz olan Rusya gibi, bizim qıbı memleketlerdeli hareketlerle ve dü jmikyazına göre izah olunabilir. Bu tezallar, böyle millt mikyasta ? büyümesi ile deği! fakal beynelmilel genişlemesi hadisesile izak olunabelir,,. ve vaslakı lezetlorin bi Hamdi Bey arkadaşımız hu satırları yazar iken hir naoktayı | satırlamamış gibi görünüyor. Şevket Süreyya, evvelki gone mahdut miktarda teksir <t tiği Kadro ve İnkılâp brosüründe ve tab'ı bitmok Üzore olan Kadro *p ınhlâp kitabında ve hakânu yelleki bir seri yazılarınıda bü hususlaki fi- kirlerini etraflıca izah etmişti, Misal olarak tab'ı bilmek Üzere olan ve ilk matbu formaları elimizde bulunun Kadro ve İnkılâp kitabından bazı cümleler alalım: “Frvelce bir inlalâbın karaktari münhasıran o inkelitimn N—'rey/'n eltiği memleketin siyasi ve iktisadi vaziyeli ile izah edilirdi. Şim di bu izak küfi değildir. Arlık bir memleketle inlalâbın seyrini yalnız a mv'mh'îı'lm (J,—(--f onunla alâkadar hic kizim memleketlterin iktisadi vüziyeli ve cihesin manmi medişile izah dar kalır. Şimdi etmezsek rüyet u'l termtz gayet ; ğ KAj J—'L'." "'x."'ııı".-'.o'?'l 1'u'ı(l sal ve tlnlı*'[ı N #Wü- kası kalinderlir. h'inı:r.'uı'n'.'. şurnrir bir memı.*'.ı'ır meydan alarn — her hangği bir inkılâbı yalnız 0 memleketin kendi bünyesinden ın'hn şariların neticesi gibi değii, cihen iküsa! sistemindeki lezatlurdan birinin şu veya bi sebeple |© maemlekelle Çesbinlesmesi ve mfülâk et g lüzumder,,. Diğer bir sahilesi açalım: "T t ,Zekniğin süra te muayyer minlakalarıla merkezlazğmesi barsısında "-'hı.-rı' müsleml leşen ve gitlikçe istiklâlini kaybeden böir yare wmüslemlekenin hen SI ; uu-' rde hakirleştiren bülün İktisat ve siyaset sistemlerine Tarşı tek bBaşına ve biz- zat kendi amüstakil tekniğim yapmak için İeyancudır,,. Bir cümle daha “Memleaketimizin geri dekniğine ve iklisal şartlc ın 1plidet manzarasına tekniği ve tezalsız bir ik zamınA _xnf—'p ölma cehii ı"'a!ı'rh müaüazır diberal ildlösak ve ve iYCl mizamıma hkarşı bir pr'"ımı. 4: Şevkel Sürayyanm makalesinde hu kanaatlere zit bir fikir yoktur. Plun makalesini okuyan bunu vüzuhla görür. n il” "ı'lıİ sı bi 'DWl- 42