—NT F ——— ——— —— — ——— — — ——— ——0 —— yalist ikimat planı olamıyacuğı için, Sövyel iklizadiyatırda göndüğünüz -vpp-*ifik kanunivetlerin vücudüne mülli kurtuluz ı'kl.i—:.ul.î', atında lesadül elmemize imkân olmiyacaktır. ; Srsya ist Aktısadiyatınım icaplarından gelen bir kavvetler fikri de milli kurtuluş ikl sadiyabıada mür , yor bulamıyacuklır. Milli kur iwhzenesl kenedisimne ukağa Mövzun olarak ! uluş hareketinin iklisut plâmında Aancak Türkiyenin kendi şartlarından doğmuş ve hu harekete Kâs kanuniveller bulunabilir ? Hamdi Bey planm Türkiye için bu tarzda telâkksini gok mahdut gşörü yor ve l“-*ı.w.ı iktisa lı_—ı. turla bir planlı cemiy ' sini yo bumun ince hesabını sor iyor. Haündi Bey ikti hıvı'lı*r m'l lııı'Lrııâ İf SOSN 4 nn ve İıı'.v-ı'n icap ellirdiği kendine mahsus bir küvvetler müs vazemesini hakiki va yegâne bir iktisat planı lelâkki ederek bunu Şevket Süreyyanın mekhlesinde arıyorsu, bimn ne o makalede ve ne de ilerde bolamyza m Kondiüine şimdiden söâyliyohbiliriz. Hamın için Hamdli Bey şu sünli devcih etmemeliydi; “Şu İvilde hani yukarda plonle bir cemiyel ntzamında, muhürririn süy- ledi ği kuvvetler müvuzenesi ve bunun ince hesabı? Hani bie radlli İş Türe Humdi Bey Şevket Sü nun lreır-.ıpl erinin verilmiş olduğunu ve bunun haricinde plana ait her hususun mevxu dışında bıralıldığını kabul d y zım olanın söylenmiş oldüğunu kolaylıkla Ü. Hamdi Bey, plan methimu — haklkıanı hkı fikmlerin — sekik xahiley sığmallığını sövlü yar Biz d1 ayni künüzlte olmasaydık, plan telâkki hiç iyah edecek olan “Planlı Tü ye,, bemindeki bir cildiu tehfini Doklor Vedat ncilime havala etmişz olmazdık : & Hamdi Beyin makalesinde kendisile aramızda hazı iltisat ıstılabları ve uEhumları üzerinde bir mutabakat bulunmadığını gördük. Bu mu- labakatsizlik Hamdi Bevi kullandığumız istılablara haşka manalar ver- meğe sevketmişlir, EÜsaseu Şevketin makalesi üzerindeki sai tefojhüm ler 'de bırradan geliyor. Bunlar üzerindea bir parçca tevakkuf edersok İlamı di Böy arkadaşımızla aramızda ihlilâf kalımıyacağımı zarmediyoruz: Şevkel — Süre makaleamde — bahsetli ) fik — kanımiyetlerla kuvvetler vazenesi aynı sey değildi N manalar ifada eder. Spesifik kanuniyetler, Sovvet iktisadiyatında mevcul olan kanuni- yetlerdir.. Kuvvetler wuvazenesi ias hir kısmı plancıların bu kanuniyotlera göre bir müryazeno tesisi için ortaya attıkları bir taleptir, Binue ! biri mevecal olandır. Dizeri de olması Bamgelendir. Spesifik kamu ler , haşka bemiyetlerde olmayan kanımivetlerdir. Meselâ plansız bir e Blibsal münasebetleri ferdiyetçi vo liberal esaslar dahilinde in- çi halde planlı cemiyett2 bn münasebeller Savyet Rusyadaki prolaterya de; tin iradi müdahulkesi ulundudır. Bi- naetdleyli planlı cemiyetin haveketindeki kanuniyetler, plansız cemiye- tin harekelimdeki kağınâyetlerden farklıdır. Şevket Süreyya kanunla ka- oyyanın yazısııkla yahnx plan telâkkisinin ve bu- ©, O zaman yayıda her Vü- cemiyel Biyaki Dir tarala lesssüs eti 89