ratile alakası bir mücrimin polisle alakası kadar dürüst ve kanun dahilinde cereyan eden bir kısım ruhan kenarda kalmış münevverliğin yeni bir ruhi reaksiyonunu seziyor ve huna işaret ediyoruz. “Aşk, halinden memnun olmaktır ve ıztıraptan en büyük hazzı duymaktır,, diyen bu hasta peygamberin davetine, bir inkilap içinde yaşayan memleketimizin münevverler efkâr ammesi ne der bilemeyiz? Fakat “Kadro,, sayfalarında çalışan ve telak- kilerinin esas noktası, mistis'zmin passif ruh esareti yerine, cemiyetin yaratıcı kudretinin doğurduğu dinamik inkilap fel- sefesi olan münevverler kadrosunun bu miskin ruh irticaı ile ne ahlaki, ne de fili sabhada bir zerre bile iştiraki olmayaca- gını ilan etmeyi borç biliriz. Çünkü: Memleketimiz büyük bir inkilap içindedir. Kendi şeniyetine uygun nazari bir izahtan ve bir felsefi tefekkür tarzından mahrum kalan bir inki'abın kendini devam ettirecek idealist genç nesli yetiştirmesi kabil olmayacağı da aşikârdır. Ancak, inkilabın meşruiyetini ve istikbalini izah ve müdafaa edebile- cek bir felsefi tefekkür tarzı, hiç bir zaman pesimist ve mis- tik bir endividüalizm olamaz! Filosof, içinde yaşadığı cemiyetin mahsulüdür. Folsefi tefek- kür tarzı ise, içinde yaşanılan cemiyetin ictimai - iktisadi gi- dişinin idrakimize bir kül halinde aksetmesidir! Asl olan ne fert, nede ferdi şuurdur. Âsl olan Cemiyet ve ictimaf idraktir. İctimat Idrak, cemiyotlin ictimai seyri ile mu- kayyet ve ona tabidir. Bu itibarla inkilabın ideolojisi, Cemiyetin İctimai - İktisadi seyrinin, ferdi temayüllerimizden mücerret olarak, şeniyetin seyrine göre izah ve idrak edilişi demektir. Halbuki Endividüalizmde idralke, temelini cemiyetten değil“Ene- Ben,, den alır ve yine “Ene—Ben, e intikal ederek Ferdin idrakini meydana getirir. Bu itibarle endividüalizmde “Ene,, hem baz ve sebep, hem aymı zamanda bazın inikası ve ne- tice olarak daha ilk hareket noktasmdan inkişaf imkânını kaybeder ve dejenere olur: Endividüalizmde asl olan “Obje,, değil “Süje, dir. Halbuki inkilap içinde yaşayan bir memlekette, inkilabın menfaatı için asl olan “Süje, değil “Obje,, dir. İctimai şekiller ve o meyanda idrak ve şuur kategorileri, her devirde v devrin hem 35