Polemik Bir ruh fantazisi. Yahut Yerli Peygamber. Şevket Süreyya İnkilap devri ekstremler devridir. Gerek insan hareketleri ge- rek ruh ve fikir temayülleri en zıt, fakat cn karakteristik misallerini bu devirde verirler. Cemiyetin bünyesinde olduğu gibi, ferdin ruhunda da sezilir, sezilmez bütün tezadlar bu devirde en yüksek inkişaf halde- rine varır, En büyük cemiyet adamı gibi, en mistik ruh ve fikir anarşisti de bu devirde yetişir. En eşsiz ictimat idealizme ve en aykırı ruh ve fikir reaksiyonlarına bu devirde tesadüf edilir. Fakat iİnkilabın menfatı, kendi dairesine aldığı beşer küt- lelerinin Fil ve hareketleri gibi, bu kütleleri teşkil eden fert- lerin ruh ve fikir temayülleri üstünde de kendi kontrolünü tesis etmesindedir. Çünkü inkilap devri, ne kütle, ne de fert enerjilerinin her birinin kendi beğendiği istikamette başı boş kalması ve israf edilmesi devri demek değildir. Çünkü beşer tarihinde bin bir inklâp hareketinin kaydı ve işareti vardır. Fakat bu inkilap hareketleri içinde muvaffak olanlar ancak; bu hareketleri yaşatan ileri kadro ve kendi- lerini temsil eden ileri fikirler etrafında, her parçası bir tarafa ayrılmaya müstait dağınık ekseriyeti, iradesile veya iradesi haricinde toplamaya muvaffak olabilenlerdi: Bu sözleri şu vesile ile söylüyoruz: Istanbulda Felsefe muallimi Hilmi Ziya beyin bir kitabını okuduk: Halka rağmen Halk için kitap Yahut 30