İnce bir sahil parçası müstesna olmak üzere hemen bütün Âna- doluda tekniksizlik, mübadelesizlik yahat pazar tıkanıklışı & sâyi » semeresizleştirmiş ve « Sayin semeresizliği » buralarda Türk vatandasının ihtiyaç derecesini inanılmaz bir iptidailiğe indirmiştir. Birçok yerlerde petrol bilinmez. Şeker ancak mahdut kasaba ve köyler ve bu kasaba ve köylerin ancak mahdut evlerine girebil- miştir, ayakkabı henüz çarığın yerini tutamamıstır. Hülâsa, vatanımızın geniş parçalarında Türk vatandaşı he- nüz ne bir emtia müstahsili, ne de bir emtia müstehlikidir. (*| Buralarda müstahsilin bütün endişesi ancak, kendisinin va nile- sinin asgari hadde indirilmiş ihtiyaçlarını teminden ibarettir. Bu şerait altında mal mübadelesi yani emtim arz ve talebi tahia- tile Türk vatanmın ancak mahdut mıntakalarına inhisar etmiş, geniş vatandaş tabakaları bu emtia hareketlerinin haricine çe- kilmis, hülâsa memlekette milli emtia üzerine müstenit bir « İç pazar », yahut memleketin bütün noktalarını biribirine bağla- yan « vatanşümuül » bir iktisat birliği teessüs edememiştir. Bu su- retle de büyük inkılâbımızı mlili iktisat sistemimizin hareketli- liğine ve zindeliğine dayandırmak şartı tabiatile, henüz tahakkuk hedefine varmamıs kalmıstır. Binaenaleyh, vatanımızın bugünkü iktisadi manzarasını, mülleti- mizin iktisadi kabiliyetinin sort ve tam ifadesi ve memleketimizin bugünkü iktısadi görünüşün tam bir <a«mülli iktısat» manzarası gibi almamız ve mütalea etmemiz henüz kabil değildir. Çünkü; mübadele haricinde yaşıyan ve bu suretle memleketin ik- tisat devri daimisinin kenarında veya dışında kalan yüz binlerce Türk ailesinin yaratma ve satın alma kabiliyeti, yani bunların ik- tisad? vatandaşlık hissesi hugünkü iktisadi sigamıza henüz katıl- mış değildir. Saniyen busünkü iktısadi keyfiyetimize, tam bir amili iktisat» vaafını nasıl verebiliriz ki, ondan bir emilli iktisat» " gistemi için esas şart olan cuafanşümule lüğün, «bütün» lüğün, yani « müli » lizin ebâdı ve manzarası yoktur. « Bütün » lük, yani milli iktisat işlerinin bütün millete sâri ve bü- tün milleti ihtiva edici bir faaliyet oluşu ve bu faaliyetin milli hu- (*|) Emtia İsaletlayin stnahaul> demek değildir. Emtla mahsulün — müs- tahsilin zati ihtiyacından faozla kalan ve pazara sesk, yani mübüdeleye arzolunan kısmı demektir, 6