23 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

23 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 6, Cilt: XVII, Say: 305 Yazı İşleri Rüzgârlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire: 7 Tel : 18992 P. K. 5982 - Ankara İdare : Denizciler Caddesi 23/B Rüzgârlı Matbaa Tel : 16221 * İstanbul Bürosu Cağaloğlu, Türkocağı C. Gürsoy Han Tel : 27 12 07 Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Lid. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve yom işlerini fiilen idare eden mes'ul müdür Kurtul ALTUĞ * Karikatür * Jotoğraf : Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe : Doğan Klişe * Müessese Müdürü : Mübin TOKER * Abone şartları : 3 aylık (13 nüsha) : 6 aylık (26 nüsha) : 1 senelik (52 nüsha) 12.60 lira 26.00 lira : 62.00 lira 3 renkli arka kapak : 2600 TL. (İlan münderecatından mes'uliyet kabul eline) İlan işleri Telefon : 15221 Dizildiği ve Basıldığı yer : ei Matbaa — ANKARA Telefon : 16221 Basıldığı T arih: 22.6.1091 Fiyatı:125 kuruş Kapak resmimiz Amil Artüs Hukukçu Bakan Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları Önümüzdeki haftadan itibaren AKİS, Türkiyenin her tarafında 1 lira fiyatla satılacaktır. Bir mecmuanın, tirajının en yüksek noktasın eriştiği ve her hafta 100 binin üstünde baskı yaparak dahi talebi tam kar- şılayamadığı sırada fiyatında indirme yapması alışılmamış bir hadise olarak yadırganabilir. Ama bu, zor günlerde okuyucularımıza verdiğimiz bir sözün tutulması imkanının artık elimizde olması neticesidir. AKİS, fiyatını 125 kuruşa çıkarırken bunun sebeplerini açık kalplilikle anlat- mış ve sebepler ortadan kalktığı gün eski seviyeye dönüleceğini bil- dirmişti. Sebeplerin basında ilansızlık geliyordu. Gazetecilik bütün en- düstriler içinde mamullerin maliyetlerinden ucuza satıldığı tek sektör- dür. Hakikaten dünyanın bütün büyük gazeteleri ve mecmuaları satıl- dıkları fiyattan pahalıya malolurlar. Türkiyede, devalüasyondan sonra 8 liraya satılan meşhur Time'ın sadece renkli sayfalarının kağıt bedeli 1 liranın üstündedir. Kapağı, iç kâğıdı, klişeleri, baskı masrafı ve yazı heyetinin sarfettiği para. Bütün bunlar bir araya geldiğinde mecmua basına zavallı S liradan çok daha fana masraf düşer. Ama Time'm mem- leketimize son gelen 20 Haziran tarihli sayısını açınız. 72 sayfalık mec- muanın 216 sütunundan 85 inin reklama ayrılmış bulunduğunu görürsü- nüz. Tabii, kapağın üç sayfası bu hesabın dışındadır. Yani mecmuanın üçte birinden fasla kısmını, fiyatı bize astronomik gelecek yükseklikte olan ilanlar kaplamaktadır. Bütün o masraf bu ilânların gelirinden kar- adanmaktadır. Okuyucularımız hatırlayacaklardır, hemen her bankaya AKİS'e ilân vermemesi emredildiğinde, Celâl Bayarın idel arkadaşla- rınıni ilancılık şirketlerinin Cumhurbaşkanına şirin görünmek için yüzümüze kapadıklarında, başka reklâm şirketlerinin kor- kodun müşterilerine AKİS'e ilan vermemeyi tavsiye ettiklerinde bu mec- mua tok sığınağına sığınmıştı: Okuyucularının sevgisi, okuyucularının emniyeti, okuyucularının yardımı. Senalar senesi, banan satırları okun- mayan ve resimleri hemen asla seçilmeyen AKİS'e kor hafta 125 kuruş ödeyerek onun fikirlerini hem paylaşan, hem de o fikirlerin bütün Tür- kiyeye yayılmakta devam etmesini sağlayan işte bu vefakâr okuyucu- larımızdır. Şimdi vaziyet normale dönmüştür. D.P. büyüklerinin ambargosun- dan kurtulan iş sahipleri ve ciddi bankalar, büyük müesseseler ilânları- nı rahat rahat AKİS'e vermektedirler. Dünyanın her tarafında ilan sa- hipleri bunları haftalık mecmualara vermeyi gündelik gazetelere verme- ye tercih ederler. Zira bir gazetenin ömrü 84 saat, bir haftalık mecmua- nınki ise yedi gündür. Tirajımızın bizim bile güç inandığımız bir seviye- ye çıkıp orada kalması karşısında AKİS'e ilân vermek müesseseler için son derece faydalı bir ticaret haline gelmiştir. Üstelik AKİS'in hitap et- tiği zümre bu bankalarla iş yapan, bu malları alan kimselerden müteşek- kil zümredir. Ama sayfalarımızı onların hizmetine açarken fiyatımızı indirmemeye ne günlümüz razı oldu, zaten ne de buna hakkımız vardı. Ancak AKİS, okuyucularının hakla olduğuna inandığı 32 sayfasını onlara tahsis etmekte devam edecek, metinden büyük fedakârlık yap- mayacaktır. İlanlar ilâve edilcek yani sayfalara konacaktır. İlân sahip- lerinden ricamız ilânlarını tıpkı yabancı mecmualarda olduğu gibi cazip şekillerde hazırlatmalarıdır. Bu, hem okuyucularımızın o ilânları alâkay- la okumalarını sağlayacak, hem de mecmuanın cazibesine zarar verme- yecektir. İlân sahipleri unutmamalıdırlar ki Amerikan gazeteciliğinde dünyanın artık her yerinde de öyledir ya başarılı ilân bir haberin husu- siyetlerini ve renkli halini taşıyan ilândır. Yalnız bir noktayı hatırlatmak istiyoruz. AKİS Hofer adıyla tanı- nan ve Celâl Bayara şirin görünmek için dinden geleni yapan, zaten sa- bık Cumhurbaşkanının gözdelerinden bir zatın bazı musevi vatandaşlar- la birlikte idareci olarak bulunduğu ilâncılık Şirketinden gelecek tek sa- tır ilânı ne bugün koyacaktır, ne yarın. Bu şirketin, hemen bütün büyük gazetelerle iş yapmasından doğan kuvveti meçhulümüz değildir. Kara- rımızm bize maddi sarar vereceğini de biliyoruz. Ama Celâl Bayarın hoşlanmadığı AKİS'İ yıkma işini gönüllü yüklenen bu şirketin vereceği ilânı koymak bizim için lüzumundan fazla fedakârlıktır. Bunu yapma- yacağız. Bizim her müşkül anda sığınarak "okuyucularımızın limanı" varken Bayarın yıkamadığı en sonda kendi yıkmıştır- AKİS için Ba- yarın ideal arkadaşları birer çocuk oyuncağıdır. Saygılarımızla AKİS