23 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

23 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

lerini mühürlü gören bir çok tatlımı Demokratı bu haftanın başlarında kendilerine yani bir parti aramaya başlamışlardı bile ama işin aslı bar- kaydı. D.P. kapatılmamıştı. D.P. Ge- nel Merkezinin binan, arama yapıla- bilmeli için mühürlenmişti. Nitekim dışarıya bakan pencereleri tetkik e- denler içerde tomar tomar evrakın derlenmiş bulunduğunu (o farkettiler. Bunlar, girişilen tahkikat için delil teşkil etmek üzere toplanmıştı. Za- ten balmumu da yeni değildi. İhtilal hükümeti, Mayısın hemen son gü- nünde eski iktidar partisinin Genel Merkezini "emniyet altına" almışta. Hemen hemen aynı günlerde D.P. sin İstanbuldaki binaları da aynı mu- ameleye tâbi tutulmuştu. Tünelde, Haşet kitabevinin üzerindeki il mer- kezi ve onun karşısına düşen Koç- tuğ handaki Mümtaz Tarhanın Genç- lik Kolu kapatılmıştı. Hele bu Genç- lik Koluna acımamak imkânsızdı. Gerçi âzası fazla değildi ama bir mo- bilyası vardi ki ağızların suyunun akmaması düşünülemezdi bile, İstan- bulun eski valisi, DP. Gençlik Kolu- nun yeni başkanı ellilik Mümtaz Tar- han kendisine has zevkiyle merkezi döşetmiş, süslemiş, püslemişti. Fa- kat D.P. nin mühürlenen binaları bunlardan ibaret değildi. İlçe, bucak ve ocak merkezleri de kapatılmış, İçlerinde aramalar yapılmıştı. Bu AKİS, 23 HAZİRAN 1960 yüzden bir zamanlar partililerin ter- letmedikleri merkezler tenhalaşmış- tı. Gerçi saki çamların bardak oldu- ğu bugünlerde alıştıkları binaların önünden dahi geçmemeye gayret e- denler pek boldu. Hele V.C. liler büs- bütün tedirgin vaziyetteydiler ve bir kaç gün daha bekleyememiş ol- manın üzüntüsünü yüreklerinde his- sediyorlardı. Kelimenin tam mana- sıyla rezil olmuşlardı. İsimleri rad- yoda okunmuş, fakat vaad edilen krediyi almak için zaman bulama- mışlardı. Meselâ Medeni Berkin ha- yırlı tavsiyelerine uyarak kırk yıl- lık partisini terkeden meşhur Atıf İl- men şimdi bankalarla uğraşıp duru- yor, istifasının işe yaramamış bulun- masına yanıyordu. Üstelik itibarından da olmuş, arkadaşları içine çıkamaz hale düşmüştü. Tıpkı Atıf İlmen gibi İstanbulun meşkur V.C. lileri, Halis Kaynarlar, Akif Sadıkoğlular, Reşit Egeliler, Avni Nuri Meserretçioğlular dert- liydiler ve kendilerine C.H.P. li birer hami peşindeydiler. Ama bilmedik- leri, C.H.P. li hamilerin kudretli de- virlerinin on yıl geride kalmış bulun- masıydı. Nitekim bu yüzdendir ki tökezleyen ata oynayan Güzide Tan- rıyar veya Meliha Avni Sözen gibi karakter sahibi hanımlar da acı acı düşünüyorlardı Buna mukabil sos dakikaya kadar dayanan re biz de- YURTTA OLUP BİTENLER reden mı getirerek teklifleri redde- denler bindiler gibi kabarıyorlar, Men- deresin ömrünün bu kadar kısa sür- mesine bir yiyip bin şükrediyorlardı. İlk günlerin ateşi Türkiyenin her tarafında İhtilal, D.P. liler için tam bir sürpriz ol- du. Bir kısmı radyonun söyledikleri- ne inanamıyor, daha zekileri ise "ZE?- nan ağabey"in Muhalefeti yok et- mek için yeni bir planı yürürlüğe koyduğunu düşünerek (o gülüyorlardı. Hareket muhakkak "Etnan ağabey" in işiydi. Halkçıların ihtilal çıkardığı bildirilecek, bu ihtilal D.P. ye sadık kuvvetler (o tarafından o bastırılacak, böylece "Büyük Temizlik" için fırsat yaratılacaktı. Fakat radyoların neş- riyatı devam ettikçe ve edada bir değişiklik olmayınca bir çok Demok- ratın zihnine şeytan düştü Yoksa bu sefer "Etnan ağabey" faka mı bas- mıştı? Tebliğler tebliğleri, Oo tevkif haberleri tevkif haberlerini takip etti ve bir çok D.P. li kendisi- ne yeni bir tutum aramak zorunda kaldı. İş ciddiye benziyordu. İktidar yıkılmıştı. İstanbul da, o ilk karışıklıklar sı- rasında D.P. lilerin en azgınları açık- tan bozguncu hareketlere giriştiler. Bilhassa Boğaz tarafında bazı teşeb- büsler oldu. Orduyu itibardan düşür- mek için ileri geri lâflar ediliyor, ha- reket dinsizlerin hareketi olarak vs- 17