23 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

23 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

ANAYASA Kabineye Meclis üye ilini alınmaması hakkın riniz nedir? C — Alınmalıdır, S — A. Vekillerin cezai ve mali sorumluloğu hakkında Anayasaya özel hükümler konulmasına luzüm görüyor musunuz? dışından da fik- B. Görüyorsanız bu hükümler ne olmalıdır? C— A. Hayır. S — Başkomutan ve Genel Kur- may Başkanının hangi makama bağ- lanması lazımdır T C — Meclisce tayin olunmalı, fa- kat hükümete bağlı olmalıdır. — Yasama ve yürütme organ- ları arasındaki ilgiler hakkında ne düşünüyorsunuz ? Hususile a. Soru, b. Gensoru, c Meclis soruşturmacı hakkındaki görüşleriniz nelerdir? C — Yürütme organı yasama or- ganının kati murakabesi altında ol- malıdır. Mantis soru, gensoru ve Mec- lis soruşturması açmaya daima yet- kili (o bulunmalıdır. Ancak sorular haftanın muayyen günleri görüşül- melidir. Mahalli Boruların yazılı tev- cihi şart koşulmalıdır. S — İcra organına Meclis fesih yetkisinin tanınmasın» taraftar an- sınız? C — Evet S— A. Meclislerin çalışmaları ile ilgili bazı hususların Anayasaya konmasına taraftar mısınız? B. Taraftarsanız bunlar hangile- ridir? C — Hayır. S — Mahkemelerin o bağımsızlı- ğını müessir bir şekilde sağlayıcı ne gibi müessese ve hükümler düşünü- yorsunuz? C — Bağımsızlıkları Anayasa te- minatı altında olan mahkemelerin bu bağımsızlıklarım zerine emekliye osevk"" gibi Adalet Bakanına verilmiş yetkiler kaldırıl- malıdır. Bundan ayrı olarak hakim- lerin tayin ve terfileri, yine hâkim- lerden müteşekkil bir Oheyetin mu- vafakati ve fikri alınmadan yapılma- malıdır. S — A. Kanunların Anayasaya uygunluğunun Oomurakabesini sağla- yacak ayrı bir mercie luzüm görü- yor musunuz? B. Lüzum görüyorsanız bu merci- nin a. Kuruluşu, b. Yetkileri, c. İşle- 24 T. Zafer Tunaya Zaferi millet kazandı yiş tarza hakkında ne düşünüyorsu- nuz? C—A. Evet. B. a. Merci hakimler, Hukuk vs Siyasi Bilgiler Fakülteleri profesör- leri ve avukatlar arasından, Devlet Başkanının teklifi oOüzerine, her iki Meclisçe birlikte seçilecek 15 kişiden müteşekkil bir mahkeme olmalıdır. b. Çıkarılan kanunlar hakkında, Meclis ekseriyetinin beşte birinin ta- lebi Üzerine, bunların Anayasaya ay- kırı olup olmadığım tetkik yetkisi bu mahkemeye verilmelidir. Ayrıca, her hangi bir dava sebebiyle vatan- daşların, kendilerine tatbik edilmek istenilen kanunun Anayasaya aykı- rılığı hakkında yapacakları itirazı KİTAPLAR ALEMİ Yayın Haberleri Bülteni Her ay yayınlanmakta ve yeni çıkan kitapları fiyatları ve sipariş adresleriyle birlikte tanıtmaktadır Yılık abonesi 3 liradır. Posta pulu gönderebilirsiniz Tes: P. K. 193 — Ankara da tetkike muhkeme yetkili elmalı- ır. c İki ayda bir An karada toplan- malı ve kendisine intikal eden ihti- lâfları dosya üzerinden tetkik etme- lidir. Lüzum gördüğü takdirde de duruşma yapabilmelidir. — A. Anayasaya ve gibi mali ve ekonomik hükümler konulmasına taraftarsınız? B. Verginin umumiliği ve vergi eşitliği hakkında ne düşünüyordunuz? C. Bütçe ile ve müzakeresi ile il- gili ne gibi hükümlerin Anayasaya konmasını faydalı bulursunuz? D. Yüksek İktisadi Şürasının ku- rulmasına taraftar mısınız? C — A. Ekonomik gelişmeyi ras- yonel bir şekilde sağlayacak uzun vadeli plânların yapılarak, Mecliste ; müzakeresini müteakip, bir, üstün kanun gibi (o gerçekleştirilmesi için hükümetin ayrıca mesuliyet alması- nı temin edecek hükümlere yer ve- rilmelidir. B. Her türlü gelirin vergilendiril- mesi, asgari ve fakat makul olan bir geçim gelirinin vergiden muaf tutul- masına EE itçelerin oumumiliği prensi- binden ayrılmamakla beraber, milli ekonominin gelişmesini daha kolay- laştıracak muhtar bütçelere de ye» verilmesi sağlanmalıdır. D. Evet S — Anayasanın tadilinde uygu- lanacak usul haklımda (fikirleriniz nelerdir? C — Anayasaların mümeyyiz sıflarından biri de değişmezliktir. Fakat zaruret halinde bu prensipten ayrılmak icap edebilir. Anayasayı değiştirmek icap ettiğinde her iki cak değişikliğin yine her iki Meclis- te ve üçte iki çoğunlukla kabul edil- mesi şart olmalıdır. S — Amme emlâkinin, diğer mil- li servetlerin ve hususiyle ormanla- rın korunması hakkında Anayasaya hükümler (konulmasını (düşünüyor musunuz? C — Evet. S — Anayasada yer alacak terim- ler hakkında fikirleriniz nelerdir? C — Bu terimler, aşırı olmamak şartıyla türkçe olmalıdır. Biraz daha ileriye götürülmek suretiyle bu an- ketin terimleri kabul edilebilir. 8 — Sualler dışında kalan teklif- leriniz varsa bunlar nelerdir? C — Yoktur AKİS, 23 HAZİRAN 1960