leyh evvelâ btarlaların şahsiyetsizleştirilmesi, ondan sonra işlen- mesi icap eder. Bu da, pancar eken müstahsillerin köy köy, tar- lalarını bir büyük işletmenin parçaları halinde birleşlirerek bu işletmede istihsal vasıtalarının, topraklarının kıymetince hisse- dar olmaları tarikiyle temin olunabilir. İstihsalden almacak kâr lar da sene nihayetinde tıpkı şirketlerde olduğu gibi, işletmeye iştirak edilen kıymetlere göre tayin edilir. Binaenaleyh büyük istihsal aletlerinin kullanılmasına lüzum bulunan işlerde istih- salin anonimlestirme yoluyla teşkilâtlanması bize mümkün gö- rünmektedir. Bu nevi teşkilâtlarda köylünün mülkiyet hakkı, vs- kisinden daha müemmendir. Çünkü köylü tarlasını, istihsal va- sıtalarını borç mukabili veya her bangi bir suretle clinden çıka ramaz. Toprağı ve istihsal vasıtaları, hissedar olduğu teşekküle â- deta sigorta edilmiş vaziyettedir. Bahçecilik işlerine gelince; bazı bahçecilik işleri, büyük istihsal âletlerinin kullanılmasına ihtiyaç göstermediğinden ve daha ziyade el emeğine muhtaç bulundu- ğgundan klâsik şekilde kooperatifleştirilebilir. Meselâ bir fındık kooperatifi (*), ayrı ayrı müstahsillerin, satış ve imar işlerini or ganize etmekle istihslain rasyonel ceryanını temin stmiş olur. Binaenaleyh reformda köylüyü teşkilâtlandırmak isinin, istihsa- lin nevine göre tespiti de ayrıca ehemmiyet verilecek bir meselc- dir. Teskilât işinde daima göz önünde bulundurulması lâzım ge- len cihet, işletme hacmiyle teknik vasıtaların istimal kabiliyeti arasında muvazene temin edebilmektir. Lâlettayin bir teşkilât- landırma, duima havada kalmaya mahkümdur. BAA A AA GD LA N Türk milleti, millet halinde asil ve necabetli bir varlıktır. Ona şen, tok ve temiz geyimli yaşamak yaraşır. (*) Ve :L:*İL Nocdim Beyin «Fındıkta Davlet kooperatifi> yazılarına miüranaar, 39