MLİR iktısat tetkikleri : Türk köylüsünü topraklılandırmalı. Fakat nasıl ? İşmail Husrev. Bir nüsha evvelki makalemizde (*) toprak reformunun iki şekli- ni tesbit etmistik: 1 — Sosyalist reform. 2 — Halkçı reform. Birinciye reform de- mekten ziyade topraksızlaştırma hareketi demek daha yerinde- dir. Çünkü sosyalist rejimde Devlet toprak münasebetlerine top- rak üstündeki şahsi mülkiyetin şu veya bu şekilde ıslah ve mır- hafazası değil, doğrudan doğruya kül halinde tasfiyesi bakımın- dan müdahale etmektedir. Orada köylüyü ayrı ayrı toprak şahi- bi kılmak yerine toprak üstünde kollektif mülkiyetin tesisine ça- hışılmaktadır. Maksat köyde sosyalist cemiyetin kuruluşunu kös- tekliyen engelleri kaldırmaktır. Halbuki halkçı toprak - refor- munda, şahsi mülkiyetin tasfiyesi yerine, her köylü vatandaşın toprağına sahip kılınması davası asıldır. Maksat bir taraftan mil- l bütünlüğün tcessüsüne mani olan ve ilerde bu bütünlüğün ba- kasını tehdit edecek bir inikşaf seyri takip eden içtimat kutup- laşmanın tesirlerini kaldırmak, diğer taraftan da köylüyü top- rakla alâkalandırarak zirai istihsalin rasyonelleşmesini ve dolayı- sile milli gelirin yükselmesini temin etmektir. Bunun için biz, milli bütünlüğü, milli is birliğini hedef tutan Türk inkılâbının toprak reformunu ancak köylüyü topraklılandıran halkçı bir reform olarak kabul ediyoruz. & Toprak refarmu mevzuu bahsolunca, evvelâ içtimai teknik (s0- cicl-techniseh) bir mesele üzerinde ehemmiyetle durmak lâzım- dır. Sosyalojik bir kaideye göre teknik kuvvetler, inkişafları es- nasında, kendilerini saran cemiyet münasebetlerinin mukaveme- tine maruz kalır. Cemiyet münasebetlerile teknik kuvvetler ara- sında cereyan eden bir mücadeleden sonra cemiyet yeni teknik şartlara intıbak eder. () <Kadrosnun 21 inci sayısına müracaat.