nun (kompradorluğun) milli mücadelede yeri olamaz. Bu dava- nın, passif Hombinczonlar, siyasi idarei maslahatlar, sokak veya diplomasi nümayişleri ile kazanılacak hiç bir tarafı yoktur. Milli istiklâle ancak, istiklâl harbi ile varılır. 9. — Milli kurtuluş hareketleri amillet» in &millet» olarak is- tiklâlini istihdaf eder, Bu istiklâlin yalnız kazanılması için de- gil, muhafaza ve idame edilebilmesi için de, millet vahdetini zedeliyen ferdiyetçi, zümrevi ve sınıfi şıarlara bu davada yer verilmemesi lâzımdır, Bir milletin tarihinde milli kurtulus hareketi devri, milletin içti- mai inzibata en ziyade muhtaç olduğu bir intikal devridir. Bu çıdal, her şeyden evvel, onu anlıyan ve kendini ona vakfeden, şuurlu, ileri feragatlı ve disiplinli bir «avangard» ın, bütün ferdi ve zümrevi menfaatler haricinde teazzuy ve milletin umumi men- faatlerini temsil ve müdafaa ecden bir rehber kadronun sevyk ve idaresi altında cereyan edebilir. İnkılâbın prensiplerini idrak et- miş ve bu prensiplerin ruh ve mânasını kendine ahlâk edinmiş böyle tek bir rehber kadro ve bu kadro dahilinde standartlaştı- rılmış inkılâpçı unsur - yahut bir inkılâp nesli - inkılâbın muvaf- fakıyet ve selâmeti için lazımdır. 10, — Muasır nizamın zaruri bir tezadı olan milli kurtuluş ha- reketleri, cihamın bu günkü seyri ve yarınki mukadderatı üstün- de tesirleri gittikçe barizleşen müstakil âmiller halinde şekille- şiyor ve mânalarını buluyorlar. Binaenaleyh bu bhareketler şü- mule ve kemale doğru daimi bir akış ve bir istihale seyri içinde- dir. Bu hareketlerin yarın, her birinin kendi mahalli ve milli şartları iç'ade alacağı istikrarlı mahiyeti şimdiden ve teferrü- alile mütalcaya imkân yoktur. Bu hareketlere karışan her millet yarın kendi şeklini, hâdisatın seyri içinde, fakat o milletin, onu idrak eden rehber kadronun irade ve içtihatlarının müdahalesi- le, yine kendi bünyesinden çıkaracaktır. l1. — Millt kurtuluş hareketlerinin tam ve hakiki mümessili Türkiyedir. Bir taraftan muasır nizamın en şamil tezadı olan müstemleke şartlarına, diğer taraftan bu tezadın dahilde mü- mesşil ve müdafii olan müesseselere ve kaidelere karşı milletin filen ve müsellâhan kıyamı ilk defa Türkiyede görüldü. Gerek millet içinde, gerek milletler arasındaki tezatların kül ha- 11