eT — TP ĞĞ C — AA e e G KM p '_ — MMM SA arasındaki tabiiyet ve metbuiyet tezatlarını tasfiye edecek bir harekettir, Bu itibarla, cihan üstünde bu gün müesses olan ve bir kısım mem: leketleri sanayici, diğer kısım memleketleri ham madde müs- tahsili ve mahreç olarak ayıran iş taksiminin değişmesi, metro- pollerdeki sanayi kesafetinin dağılması ve tekniğin cihanda ye- niden ve rasyonel bir tevezzuu, hülâsa her memleketin kendi mikyasında inkişaf attirilmiş mütenevvi iktisat faaliyetleri ile kendi millt iktisadiyalını yapması ve cihanda yeni bir müstakil milletler nizamının teessüsü gibi meseleler milli kurtuluş hare- ketlerinin beynelmilel siyasetinin mevzuunu teşkil eder. 7. — Milli kurtuluş hareketleri, nizamı âlemin bu günkü çarkın- dan muztarip bütün milletlerin, siyasi ve iktisadi hakları kaydü şart altına alınmış bütün memleketlerin müsterek davasıdır. Bu itibarla milli kurtuluş hareketlerine giren veya girmiye namzet bulunan millet ve memlekaetlerin, aralarında ne kadar mesafe ve- ya ne kadar lisan, kan veya mahiyet farkcı olursa olsun, mücade- lelerinin mevzuu ve gayeleri itibarile aralarında mânevi bir mu- kadderat iştiraki vardır. Bu mânevi mukadderat iştirakinin idra- ki ve milli kurtuluş hareketlerinin bütün cihana şamil ehemmiye- tinin her vesile ile ilânı, bu hareketlerin şümul ve itibarını butk ması için şarttır. 8. — Bir milli kurtuluş hareketi, ne münhasıran siyasi, ne de münhasıran hukuki bir hâdisedir. Bu hareket, milletin siyasi ve iktisadi istiklâlini ve bu istiklâle müstlenit müstakil bir devlet sisteminin ve bu sistemin bütün ideolojik unsurlarını ihtiva eden bir «yeniden doğuş ve kurtuluş» hüdisesidir. Bir inkılâptır. Bu dava milli kurtuluş cidaline giren bir milletin, müstemlekecilik şartlarını müdafaa veya temdit eden bütün harici kuvvetlere kar- şı filen silâha sarılması ve esaret şartlarının dahilde mümessili olan saltanat hukukuna, feodal münasebetlere, hülâsa bütün köhne ve kurunu vustai müesseselere karşı filen isyanı şeklinde bir ihtilâl hâdisesidir. Din ve dünya aristokrasisinin, cismani ve ruhani derebeyliğin, milli iktisadın müstakil seyrini ve iktisadi istiklâlin mahiyet ve ehemmiyetini anlamıyan levanten temayül- lerin, kısaca kötü ve dar bir mutavassıtlık ve uzlaşıcılık ruhu- 10 !