Cemiyet içinde tekniğin, yanı istihsal usul ve vasıtalarının de- ğişen, ve dakat aynı zamanda, bizzat usul ve vasıtalar üzerine de müessir olan bu sosyal şartların heyeti mecmuası, cemiyetin manevi bünyesini verir, İşte bir cemiyetin ideolojisi, o cemiyetin içinde yaşadığı bu tek- nik ve sosyal şartların, muayyen prensiplere göre ve onların M kişaf istikametleri dahilinde izah ve ifadesidir. © Fikir arayışt ve tikir hareketi, membaları kuruyan ve yosunla- şan yorgün, argın bir suyun akışı gibi, sessiz, sadasız cereyan et mMez, Fakat, fikri taharriye sevkeden asil münevverlik heyecanı, bu heyecana yol gösteran mütecanis bir usul elde baki kaldıkça yani arayış tereddi etmedikçe, tikit hareketlerinin şiddetinden cemiyet, ancak istifade eder. Vikir hareketinden çekinen cemiyet, ancak, kendine uygun ve kendine hâs olan âlemi telâkki tarzını bulamıyan, yani kendi İDEOLOJİSİNİ yapamıyan cemiyettir, Biz inanıyoruz ki, Türk inkılâbı kendi ideolojisini tedvin et mekte ve Türk cemiyetinin âlemi telâkki tarzı, hiç bir içtimai telâkki sistemi karşısımda, zayıf, mücadeleye elverişsiz ve mü- cadeleden müçtenip kalmamatkadır.