İakılâbın — ideolojisi: Soysal milliyetçiliğin zaferi Şevket Süreyya. Eğer bir takım hazır hükümler ve hazır kelimeler olmasaydı, Türk münevverinin, soysal milliyetçilik alanımda idrak ufuku daha geniş ve fikir hareketleri daha cür'etli olabilirdi, Fakat bu- gün bir takım hazır kelimeler var ki, Türk münevverini ve umu- miyetle Türk inkılâpçısmı hükümlerinde ve hareketlerinde bağ- İiyor. Meselâ milli iktisadiyatı kurarken ve işletirken nizamlılık, yahut plân, birçokları için sosyalizme mahsus bir şeydir. Ve üyle sanı lıyar ki eğer bir rejim milli olursa, arada plânsızlık, sınıf kavgâsı ve saerbest istismar zururidir. Böyle düşünenler gene sanıyorlar ki, meselâ, milli rejim, ancak bir demokrasi olabilir. Öyle bir de- mokrasi ki, onun gerek manevi ölçüleri, gerek madai misalleri ancak yaşayan demokrasilerden, meselâ Fransız veya Belçika demokrasisinden alınabilir. Halbuki bunu böyle düşünenlerin dimağ kamusunda eğer sosya- lizm veya demokrasi hazır kelimeler veya ölçüler halinde yer- leşmiş olmasaydı, bunlar kendi milli rejimlerini kurmağa çalı- şırken tefekkürlerinde daha serbest olabilirlerdi. Fakat ne ver ki, bu hazır kelimeler bizçoklarının idrakini bağlıyor ve hareket kabiliyetlerini kırıyor. Sosyalizm, kamünizm, demokrasi veya faşizm... İşte bir takım devler ki, geçeceğimiz yolları, geçitleri kesmiştir. Ya buna bac vermeden, ya ona teşlim olmadan kendi- mize uygun bir yolda hedefimize ulaşamayız sanıyoruz. Acaba öyle mi? © Filvaki bu devler bu yerin üstündedir. Filvaki bu hazır kelime- lerden her birinin bellileşmiş kriteryomları, bellileşmiş müez- seseleri vardır. Fakat bu kriteryomların ve müesseselerin arala:- rında birer yüce Çin duvarı çekilmiş değildir. Her rejim kendi