KADRO. Alman edebiyatıitın. temel direklerinden Lessing, aNathan der Weise» isminde bir piyes yazmıştır. Piyeste Salahattini Eyyübi'nin «hak din hangisidir?» sualine ihtiyar ve akıllı bir bezirgân olan Nathan, şu hikâye ile cevap verir: aBir baba, ölürken, aynı derecede sevdiği üç oğluna birer yüzük bırakır. Yüzüklerin her üçü de ( Yahudilik, Hiristiyanlık ve Müslümanlık..) bir hakiyki yüzüğün farkedilmez taklididirler. Hakiyki yüzük ise, hak dini temsil eder. Üç kardeşin her biri, hakiyki yüzüğün, kendisine verilmiş ol- duğu iddiasındadır. İş, nihayet, hâkimin huzuruna kadar inti- kaj eder. Höüâkim der ki: Hakiyki yüzük kaybolmuştur. Birinizden birinde olması da muhtemeldir. Kimde olduğunu, iddialarınızdan değil, yüzüğün malüm olan vasıflarından arlıyacağız. Yüzüğün hepinizce ma- Iğm olan vasıflarına göre, yüzük kimde ise, hakiyki dindarlık onda tecelli edecektir. Davayı refediyorum. Gidiniz, ve, hakiyki yüzüğe malik oldufunuzu, iddialarınız ile değil, hareketleriniz ile ispat editiz!.,, Millt kurtuluş inkılâbını noksansız ve,bütün diğer mazlum milletlere örnek bir surette tamamlamağa çalışan Türkiye'de herkes, «milliyetçilike yüzüğünün yalnız kendinde olduğu iddi- asındadır. Milli Mücadeleden bergüzar kalan yüzüğün kıymeti- ni, bukadarı bile teyit ediyor. Yalmız tarihin hür, müstakil ve müsavi haklı miHetlerin doğuşuna gebe kaldığı o büyük gün- lerde, yüzüğü inhisar altına almak kimsenin aklına gelmez. . o- nu her değerli cephe neferinin parmağına, hâdisenin kendisi ta- kardı. İddia, zaten yoktu. Hareket, zaten esastı. Zaten bütün inkılâp cephesi, yapanlardan ibaretti, Cephenin bugünkü durgunluğu kimseyi aldatmasın, İnkılâp, bütün hızı ile devam ediyor. Yapının en çetin muvazene hesap- larını tatbik etmek sırası gelmiştir. İnkılâbın öylece fiktiyatını yapmak lâzım ki, cihana «tezatsız yeni millet» / vermek için 3