N ni halli ihtiyaçlara münhasır kalır, yahut fazla mahsulünü satar. Şehir ve kasabalarda gördüğümüz içlimai farklılaşma, dahili bir teknik tekâmülden değil, harici tesirlerden mütevellittir. Türki yede köyün hakiki içtimai çehresi, şark hudutlarımızdan Ege de- nizi sahillerine kadar kesafeti muntakalara göre değişen dere beylik izleri taşır. Garha geldikçe bu izler istihaleye uğrar, or- takçılık şeklini alır. Tabit mübadeleye müstenit kurunu vüstai mülkiyet münasebetlerinin bir istihalesi olan ortakçılık bütün Anadolu köylerine damgasını vurmuştur. Ortakçılığın köy ik- tısadiyatımızdaki mevkiine mutlaka bir misal vermek lâzimge- lirse meselâ yalnız Alaşehir kazasında müstabsil halkın ©£ 60 nn ortakçılık ettiğini söylemek kâfidir, I Bu şerait dahilinde ziraattaki teknik terakkiyatın tatbikile ne mahsulün mühim bir kısmını toprak sahibine ortaklama veren müstahsil, nede büyük teknik masraflara girmeden hazır mahsul bulan toprak sahibi alâkadar olur. Kurunu vus- tat istihsal münasebetlerinin mümeyyiz vasfı olan tabii müba- dele unsurlarımı taşıyan böyle bir içtimaf? muhitte modern iktısat sistemine mahsus herhangi bir rasyonel istihsal faali- yeti için henüz zemin mevcut değildir. Teknik vasıtaların girdiği bazı mıntakalarda ve ticari zira- at yapan sermayedar çifliklerde makine ile kol kuvvetinin rekabeti vardır. Kol kuvvetinin bu ucuzluğu tekniğin ziraata girişine mani olan amillerin mühimlerinden biridir. Anadolunun diğer mıntakalarda kurunu vustai cümiyet münasebetlerinin unsurları baki kaldıkça serbest kol kuvvetinin tekniğe her zaman rekabet edeceği aşikârdır. Binaenaleyh Türkiye köy iktısadiyatında teknik inkılâp için evvelemirde içtimai zemini hazırlamak, yani derebeyliği ve bunun istihalesi olan geri içtimat şekilleri tasfiye suretile toprak meselesini milli inkılâ- bın ileri menfaatlarına uygun bir şekilde halletmek lâzımdır. Bu kurunu vustai cemiyel bağları yaşadıkça, şumullü bir teknik inkılâbın tahakkukunu beklemek beyhudedir. Türk heyeti içtimaiyesinde yapılan inkılâpların türk köyünün içtima? bünyesine de inmesi bizzat inkılâbın selâmet ve ba- kası için tarihi bir zarurettir. Teknik inkılâp için yollar te- acımız hakkında fazla mulümar almak isliyen * Müli iktı- sat ve tasarrul cemiyeti,, nin 1931 senezi zimat Köngresl raporlarına mücacdat edebilir. Köy ikasıdi; 20