28 Ocak 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

28 Ocak 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER YA KESİLEN SAÇLAR NE OLACAK? Bundan sekiz ay kadar evvel, her- esin Kurban Bayramını ailesiy- le kutlamağa hazırlandıgı güzel ve guneşlı bir bahar günü Emniyet Bi- rinci Şube memurları AKİS mecmu- asına geliyor, Cüneyt Arcayüreği alıp gotuı'uyorlardı Cüneyt Arca- yürek o gün hükümetin — manevi şahsiyetini tahkir iddiasiyle savcılık tarafından tevkifi istenerek — Sulh Ceza Hakimliğine sevkedıldı, hak- kında tevkif kararı alındı ve Anka- a Cezaevine gönderildi. Orada ilk ış olarak saçları sıfır numarayla kesildi ve tecrit koğuşuna a atıldı. Cü- eyt Arcayüreğin yazı işleri müdür- lüğünü yaptığı mecmuasında Meclis Grubunun iki toplan— tım "Bir kedi ve fare hikâyesi" baş- lığı altında nakledilmişti. Savcılık yazıda Adnan Möenderesin kediye benzetilmiş olduğunu söyliyerek D. P. Genel Başkanının aynı zamanda hükümet başkanı olması dolayısiyle hükümetin manevi şahsiyetinin tah- kir olunduğunu ileri sürüyordu. Cü- neyt Arcayürek 21 gün hapıs yat- tı ve ancak duruşmasının ilk celse- sinde "ilerde daha fazla mağdur ol- masını önlemek" maksadiyle kefale- te rapten tahliye edildi. imdi dava sona ermiş ve duruş- manın ilk safhasında verilen altı aylık mahkumıyet kararının Tem- yiz Umumi Heyeti tarafından bo- zulması neticesinde ca- yürek beraat etmıştır En yüksek adli merciler "Bir kedi ve fare hi- kâyesi" başlıklı yazıların D.P. Ge- nel Başkanının kendi — partisinin Meclis Grubu üzerindeki tesirinin bir atasözü ile ve muharririn şahsi rüyet zaviyesinden ifadesi olduğu- nu, bir hakaret unsuru taşımadığı- nı bildirmişlerdir arar. beraat talebine savcı da katıldığından katiyyet kesbetmiştir. * A ma karar katiyyet kesbetmeden evvel, hattâ henüz duruşma bıle başlamamışken ve Cüneyt Ar- yürek Ankara Cezaevinin güneş- sız bır koğuşunda yatarken hükü- metin başında bulunan zat Meclis kürsüsüne çıkarak AKİS mecmua- sının yazı işleri müdürünü ıtham e- diyor ve açılması için şahsen muva- fakat verdiği . zira dâva, Adnan Menderesten yazılı muvafakat alı- narak açılmıştır. bir davanın mü- dafaasını yapıyordu. Adnan Möen- derese göre "bir zat-ı ali kadrin da- madının yanında ecir olarak çalış- mak suç ışlıyenlerın ceza görmesi- ne mani değild o, Alarca mıdır nedir suç ışledı mı, 1şte böyle alınıp içeri tıkılır" dı. Gerçi Meclisin aynı celsesinde Adnan Menderese "bir zat-ı acizin damadının yanında ça- lışmanın genç gazeteciler için Mec- lis kürsüsünden bizzat hükümetin başkanı tarafından itham edilme se- AKİS, 28 OCAK 1956 bebı olamıyacagı hatırlatılmıştı; a- , tam üç saat müddetle şahsen taraf bulunduğu davasının müdafaa- sını yapmakta devam etmişti. Ondan sonra da aylarca muhalefet, iktidar organları ve iktidarın yakınlarınca bir "küfürbaz gazeteci" yi tutu Başbakanın ona kar: hucumlarım Mecliste reddettıgı için partiler a- rasındaki münasebetleri boz- makla suçlandırılmıştı. Bütün bunlar, en yüksek adli merciler — tarafından sahiplerinin yüzlerine şiddetle çarpılmıştır. * Cuneyt Arcayurek çok ıstırap çek Bir genç adamın durup dururken ve ailesiyle birlikte Kur- ban Bayramını kutlamaya hazırla- nıirken kolundan tutulup bahar gü- nü zindana atılması, işkence etmek neyt Arcayürek hadisesi'nin zararı- nı görmüştür. Saçları kesik bir fi- kir adamının hapishanede çekilmiş resminin Milletlerarası Basın Teşek- küllerinin raporlarında yer alması- na sebep olacak hadiselerin cereya- nı memleketimiz için İyi mi olmuş- tur sanılıyor? Bu vesileyle dünya basınında çıkan yazılardan iktidar haberdar mıdır ve memnun mudur? Bir genç gazeteciye reva görülen muamelenin hür alemde uyandırdı- gı aksülameli Adnan Menderes han- gi başarısıyle unutturacak, temizli- yecektir? Bir genç gazeteci ki tek kabahati, başını eğmiyenlerin sa- fında bulunuşudur. * Bu —satırlar bir üzüntünün, bir e- sefin ifadesidir. Kalbimizde ne Cüneyt Arcayürek'in yaptıklarından 2 Cüneyt Arcayürek 1 fikir ister gibi saçlarının dibinden kazın- ması ne demektir, düşünebiliyor musunuz? Onu orada, haksız yere 21 gün tutmanın bu adamın vicdanında nasıl tesirler yarataca- ğını hatırınıza getirebiliyor musu- nuz? Ya annesi? Cüneyt Arcayüreğin annesi şu anda hasta yatmaktadır. Oğlu alınıp tevkif olunduğu gün, zayıf kalbi bir daha düzelmesine as- la imkan olmıyacak şekilde bitmiş- tir. Aylarca süren tedavi onu an- k, en küçük heyecanın söndüre- cegı titrek bir canlılık haline geti- rebilmiştir. O kadar! Artık çalışa- mıyor, dolaşamıyor, - yaşıyamıyor. Adnan Menderes eseriyle hakikaten ıftıhar edebilir. Ama hepsi bu değil. Hepsinden mühimi Türkiye ve Türk Milleti Cü- adamı dolayı gururun, ne de ona yapılan- lardan dolayı kinin zerresi vardır. uneyt Arcayürekin yaptıklarından san için en tabii olan yoldan yürü- müştür. Hür yaşamak isteyenler el- bette ki hürriyetleri uğrunda mii- cadele edecekler, o mücadeley, rişirken de bir takım fedakarlıklara katlanmayı peşinen hesaba kata- caklardır Yuzme bilmeyen, — derin suya Ama daha başka 1s- tırapların başka Cüneyt Arcayü- rekler tarafından çekilmesine, baş- ka anne kalblerinin de bir daha dü- zelmez şekilde yaralanmasına, Tür- kiyemizin, sevgili memleketimizin yeni utançlar duymasına karşı de- mokratı, halkçısı, tarafsızı, taraflı- sı elbirliğiyle sıkı bir baraj kura- irm Zira, artık hakikaten yeter.