28 Ocak 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

28 Ocak 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Kıbrıs Kıbrıs'a sevkiyat Geldikleri gibi gidecekler mi? Yaklaşan görüşler Londra hava alanında uçaktan inen uzun boylu General, etrafını sa- ran gazetecilere "İng iliz hükümeti i- le Makarios'un, Kıbrıslıların kendi kendilerini idare etmek hakkının tat- bik mekanizması hususundaki görüş- leri her gun biraz daha birbirine ya- kınlaşıyor" dedi. Bu sözleriyle İngi- liz generali bütün diplomatik teamül- leri yıktığının farkında değildi. rıs Genel Valisi Sir John Harding'den başkası olmayan bu General, Makari- os ile geçen haftalar 1çınde yaptığı görüşmelerin Kıbrıs'ın geleceği üze- rinde cereyan etmiş olduğunu itiraf ediyordu. Oysaki, Akis'in haber ver- diği gibi, Sir John Harding'in Kıbrıs'- ın geleceği hakkında Makarios'la gö- rüşmelere girişmesi bütün diplomatik kaidelere aykırı idi ve Generalden böyle bir harekette bulunması bek- lenemezdi. Makarios ne bütün Kıbrıs- lıları temsile yetkili bir temsilci, ne de unan Hükümetinin bir diplomatik ajanıydı. Öyle olmadığı halde Gene- ral Harding'in bir papazı kendine muhatap tutarak Kıbrıs'ın geleceği hakkında görüşmelere girişmesi ve bu papaza İngiliz Hükümeti adına i- zahlarda bulunması, elbette ki, dip- lomasi teamüllerini hiçe saymaktan başka bir şey addolunamazdı. Öyle anlaşılıyor ki, Ingılız Hükü- meti, Başpapaz Makarios'u nihayet kendine muhatap olarak kabul etmiş AKİS, 28 OCAK 1956 bulunuyor. Bu ise, bundan böyle, ada- aki İngiliz hakımıyetını daha da güç duruma düşürmekten başka bir şey degıldır İngiliz hükümeti, Maka- rios'u bir kere kendine yetkılı bir muhatap addettikten sonra, taşkınlı- ğı bütün dünyanın malümu olan bu papazın bundan sonra girişeceği bir takım hareketlerin meşruiyetini de tanımak zorunda kalacaktır. Artık Makarios'un istekleri Kıbrıslıların is- tekleri addolunacak, Makarios suç sa- yılabilecek bir takım fiiller yaparsa hakkında takibata girişilemiyecektir. Makarios'a, hakkı olmadığı halde, Yunan isteklerinin takipçisi payesi verilmiştir. Sir John Harding ile Başpapaz Makarios arasında cereyan eden mü- zakerelerin muhtevası ve bu görüşme- ler sonunda varılan neticeler hakkın- da tam bir ketumiyet gösterilmesine men General Harding'in Maka- rios'a Ingıltere nin Kıbrıs'a kendi ken- dilerini idare etmek hakkını vermek için beş seneden az olmamak üzere bir müddet tayin etmeğe hazır oldu- ğunu bildirdiğini ileri sürdüğü öğre- nilmiştir. İngiltere böyle bir hakkın verilmesi için o sıralarda hüküm sü- recek beynelmilel ve siyasi vaziyetin müsait olması şartım ileri sürmeyi de unutmamıştır. Buna mukabil kendiliğinden Yunan temsilciligine yükseltilmiş — Başpa- z Makarios'un da böyle bir şart ko- şulmadıgı takdirde beş senenin ma- kul bir müddet olduğunu kabul etti- ği de bildirilmektedir. Ayrıca, Başpa- pazın İngilterenin adadakı bazı aske- ri üsleri muhafaza etmek arzusunu da iyi karşıladığı tahmin edilmekte- dir. General Harding Makarios'la te- maslarda bulunduktan sonra bu ko- nudaki İngiliz görüşünü öğrenmek ve bu görüşleri dönüşünde tekrar Ma- karios'a bildirmek için Londraya git- miştir. Türk Hükümeti Kıbrıs konu- sunda hala sükütunu muhafaza et- mekte Amerika Yeni Bütçe Geçen haftanın ilk günlerinde A- merikan Kongresine önemli bir tasarı sunuldu. Bu Cumhuriyetçi ida- renin Hazine Bakanı tarafından ha- zırlanmış bütçe tasarısıydı ve 1956-57 bütçe yılı için, Eisenhower idaresinin, ğongreye yaptığı teklifleri ihtiva e- Iyor Amerikalılar bakımından yeni büt- çenin en büyük özelliği denk bir büt- çe olmasıydı. Gerçekten, sekiz yıldan- beri, hiçbir Hükümet Kongreye denk bir bütçe tasarısı sunmuş — değildi. Kongreye en son sunulan denk bütçe tasarısı 1949 tarihini — taşıyordu. İlk yapılan tahminler bu bütçe yılında hazırlanacak tasarının da denk ola- mayacağı merkezindeydi. Ancak, A- merika'daki refah seviyesinin 1956 yı- lı başlarında çok yüksek bir hadde ulaşması, Devlet gelirlerinin, gittikçe artan giderleri karşılayacak, hattâ bu giderleri aşacak şekilde kabarma- ını temin etmiş ve böylece, — sekiz yıldanberi ilk defa denk bir bütçenin hazırlanmasını mümkün kılmıştır. Yeni Amerikan bütçe tasarısında Devlet giderleri 65,9 milyar dolar o- larak tahmin edilmekte, Devlet ge- lirleri ise 66,3 milyar dolar civarında hesaplanmaktadır. Hazine Bakanı Humphrey gelırlerı giderler se- vıyesıne indirmek için vergilerde kı- sıntı yapılmasının düşünülmediğini ve vergi gelirlerinin artmasıyla bütçede beliren 400 milyon dolarlık gelir faz- lasının kamu borçlarının ödenmesi i- çin kullanılacağını açıklamıştır. Baş- kan Eisenhower de, bütçe tasarısına ilişik olarak Kongreye sundugu büt- çe mesajında, Amerikan iş hayatında ulaşılan refah seviyesi ile mütenasip olarak yükselen vergi gelirlerinin eko nomik gelişmeyi teşvi etmek için hazırlanan yeni ve geniş program- ların gerçekleştirilmesi için kullanıla- cagına ışaret etmektedir. Gerek Ha- nının, gerek Başkanın yap tıgı açıklamalar rikan Hükü metinin hiç olmazsa şımdılık vergi- lerın azaltılmasına taraftar olmadı- ğım göstermektedir Cumhuriyetçi ıdarenın hazırladığı bu yeni - önümüzdeki seçimlerde ida- renin de Demokratların eline geçme- si halinde son - bütçe — tasarısında, sosyal ve ekonomik düzen ve güven- liğin sağlanması, yeni tarım, eğitim ve bayındırlık planlarının gerçekleş— tirilmesi için ayrılan Önemli meb- lâğların yanısıra, askeri giderler ge- niş ölçüde kısılmıştır. Bu giderlerde, yürürlükte olan 1955-56 mali yılı büt- Foster Dulles Şimdi onu itham ediyorlar