KADRO Amnto-krıtik Bu tahir, tek fırkalı inkılâp rejimlerinin ortaya attığı wstılaklar- dan biridir.Eski liberal ve demokrat cemiyetlerin #en şaşaalı alemlerinden biri olan «söz ve matbuat hürriyeti» nin yerini auto-kritik almağa hazırlanıyor. Zira, öbürü, artık, her şeyi söy- ledi ve çenesi düşmüş bir ihtiyar gibi saçmalamağa başladı. Evet, her şeyi söyledi. Ancak, dedihlerinin hiç biri olmadı. Hat- tâ, hemen her sözünün aksi çıktı. «Hukuku beşer» beyannamesi- nir ikiz kardeşi olan bu müşlik, doğrucu, mert ve kahraman İlâk'ın hüküm sürdüğü devirdedir ki, sakin, sessiz çüllerin orla- sında bir tahım masum insan kümeleri birer çekirge sürüsü ha- linde itlâf edildiler; Ganj kıyılarında, kahurga kemikleri çıkmış, aç ve sıska Hintliler, lenfavi ve kartaloz Lady'lerin arabalarına, mekkhâre hatırı gibi koşuldular; ve Tropika adalarının çıplak vücutlu çocukları, Cönel'ün yılanları ve maymunlariyle bir ara- da ateşe atıldılar. Dumdum kurşunu bu devirde icat edildi. Kırk ihilik toplar, bo- ğgucu gazlar, süperdritnaotlar, deniz altınırı sinsi ve namerl gemi- leri hep bu devrin mahsulleridir. ©2 Söz ve matbuat hürriyeti, mne sını! kaogalarının, ne emek ve is- tihsal esaretinin önüne geçebildi. Fuhşun, cinayetin, hırsızlığın serbest meslekler sırasına geçtiği ve baştakilerin milletleri en çok soyup aldattığı devir bu devirdir. Gerçi, bütün bunların se- bebi ne çok fırkalı rejimler, ne de söz ve yazı hürriyetleridir..Fa- kat, çok fırkalı rejimlerle o hürriyetler bu kargaşalığın tam ifa- desidir. Avuto-krılik, işte, bütün bu bir buçuk asırlık ruh ve irade orjisin- den sonra cemiyet insanının, medeni insanın kendi içine doğru 8 | [. Ş g dNt