Türk inkılâbı, eski çapıtlı itikattan âşara kadar, küyden birçok şeyler koğdu; asayişten kây kanununa kadar da, köye birçok şöyler verdi. Fakat, köy, derin bir kuyudur; onun dibindeki mil- llı-.t ceyherini bulup yeryüzüne çıkarmak ve parlatmak için, şim- di, birşey yollamadan, bir paket veya mektup göndermeden, doğrudan doğruya inkılâbın kendisi gidecek. İnkılâp normal bir hayat ifade etmez; veya, sürnormal bir yü- rüyüş, tabiate ve tabiiliğe tahakkümü nisbetinde normaldir. Eğer tarih, yapıcılık gücümüzü fevkalbeşer göstermezse, gelecek ne- şiller karşısımdaki sesimiz çok kısık, ve Dumlupınar'da ölenler yanındaki kametimiz pek cüce kalacaktır. Türk inkılâbının kö- ye gidişi, Türk ihtilâlinin tarih huzuruna çıkışı kadar sert ve yal- çm olmak zaruridir. Çünkü, milletleşm e k davamız, bu çı- kışla temellendi; bu gidişle realiteleşecektir. Poturunu redingotunun içinde saklıyan osmanlı, millet dışı idi; köye yalnız tahsil ve tenkil için giderdi. Yalmız almağa alışkın olan bu betbaht, denizde boğulurken bile, bir şey, vermiş olma- mak için, kurtarıcısına elini uzatmamıztı. Saray'ın da, Tanzi- mat'ın da, Meşrutiyet'in de köye gönderdiği adamın faaliyet sa- hasındaki manzarası şudur: Ku zu, a vra t.. Osmanlılardan rea- liteye en çok yaklaşan Mitat Pş.nın bile, meselâ köy sandıkları, başkalarına bizden daha çok yaradı. Zaten İmparatorluğun millet için nesi vardı? Millete ne verebi- lirdi? Millete vermesini bilen, Türk inkılâbmın adamıdır. İnkı- lâbın kendisini de o verecektir. Biz bu adama Ankara'nın adamı diyoruz. Ankara'nın adamı... Plânın, disiplinin, enerjinin, feragatin, hu- lâsa inkılâbın adamı.. Folklorumuzdaki horasan erenleri gibi, gönlünde ve kafasında kalabalık için yaşıyan, şuur ve heyecan külçesi adam... N ille vimizin teknik, nüfus, kültür... gibi yaralıcı ve yaratıla- cak manzaraları, k ö y maddemizin başarılması nisbetinde olgun olacaktır. Bunun için köycülük plânımızı milletleşmek plânımı- ziın başında görüyoruz. Bize göre, bu plânda iki hareket noktası tespit etmek zaruridir: 1. — Devletten köy istikametine çevrilmiş üniversele ve merke- 31