dilerinin nüluz edemedikleri kanun maddelerini bize karşı vesika gibi kul- lanmak istiyenler ancak, bu vesikaları mütalea etmesini bilmiyenler, şek- n çerçevesi içinde mahpus olup kalınlar ve kendi kendilerini aldatan- lardır. Bütün bu vesika olarak alınan unsurlar içinde hareketsizliği maüdafana eden, urlık durmayı müdafaa eden, şekle zaplanmayı müdafaa eden bir tek nokla nasıl bDulunabilir ki onlurun hepsi de: I — Otokarsiden, hem otokrasiyi, hem de sınıf mücadelesini İnkâr eden hir rejime (halkçılık) 2 — Donmuş hükümlerden ve mutlak kaidelerden hareketliliğe (inkilâp- çıhık) 38 — Toeokrasi'de layisizme (layiklik) 4 — Kozmopolitlikten millet cüzütamına (milletçilik) & — Müstemleke iktisadiyalından millet iktisadiyatına (devletcilik) 6 — Nihayet bir saltanat hiyerarşisinden halkçı, devletçi, İnkilâpçı ve mil- iyetçi bir cümhuriyete, giden yol üzerinde ve bu yolculuk içinde yazılmış, söylenmiş soyler ve ifa- de edilmiş hedeflerdir. Bu şeylerde ve bu hedeflerde harektsislik sezmek, şekilcilik sşezmek, yani artık durmuşluk ve yorulmuşluk sezmek anecak duranların ve yorulan- larm işidir. Teşklilâti esasiyemizdeki halk hakimiyeti bize ancak şeflerin ve program- ların hiç durmadan itah ettiği sımıfsın ve tezalsız Türk cemivetini sev- dirir. Bir kere şu süzleri dinliyelim: t— Efendiler! Biz bu hakkımızı mahfuz bulundurmuk, istiklâlimizi emin bulundurabil- mek için heyeti umumlyemizce, heyeti milliyemizce bizi mahvetmek İşti- yen emperyalizme karşı ve bizi yutmak İstiyen kupitnlizme karşı heyeti milliyece mücahedeyi eaiz güren bir mesleği takly eden insanlanız!z Güzi Hazretlerinin 1/1/887 tarihinde teskilâtı esesiye ka- nununu Büyük Miület 2Meclisinde izah cden nuluklarırın zabtırdan Bir de kara bir skolastik zihnlyatile teşkilâtı osasiye kanunumuzu bir na- kil, bir kopya gibi düşünen kürsü âlimlerimizin vazılarını düsünelim (1). Bu iki telâkki arasında nc cevher ne de şekil itibarile bir xerre kadar alâ- ka yoktür. Runun içindir ki bütün sesimizle haykıralım: — Bizlim teşkilâtı esnsiyemizdeki halk hakimiyeti de, Almanyadaki, Rus- yadaki, İngilteredeki, Fransadaki, yYabut Amerikadaki bombalı, barikadlı, milisli ve faşislli anarşi niyamının, tezatlı nizamın biz kopyasıdır. Bix anu oralardan aldik ve biz ancak » memleketleri va o nizamları örlüyoruz. Bi- zim için ideal olan, ruhumuza sükün ve emniyet veren bu kavga ve hercü- mere manzarasıdır. Nidelim ki görümüz oralarda açılmış, ve elğerlerimiz o havaya ulışmıştır.» (1) Bu Zuesusta Tikir edinmek isliyenler Ağaoğlu Ahmet DBeyin yanlerile Darülfünun kadrosu haricinde kalan hukuk profesörlerinin bu bahsa ali notlarımı tetkik edebilirler 10