10 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

10 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

raki galibiyetler elde eden Sarı - La- civertliler İzmirde yaptıkları ilk maç- ta, Göztepeyi 3-1 mağlüp etmişler. Pazar günü Alsancak stadında Al- tayla yaptıkları ıkıncı karşılaşmada ise sahadan 4- ağlüp ayrılmışlar- dır. Antrenör Markoş un etrafını sa- ran gazetecilere dert yanması ve Fe- nerbahçenin Macar sistemine aya uydurabilmesi için en az altı aylık bir zamanın lâzım olduğunu söyleme- si pek de hayra alâmet değildir. Ant- renör ilk geldiği zaman bu kanaatte değildi. Takımı - diğer * kulüplerin durumlarını bilmediği halde - şampi- yon yapacağını söylemişti. İ şimdi istikbalden bahsediyordu. düşünceye sahip oluşunun sebebi bel- li idi. Çünkü iki hafta vvel Fener stadında gazetecilere Bana bu fut- bolcuları fazla şişirdiler" demişti. İ- -in hakikati bundan ibaretti. Daha evvelki idare heyetleri bir zaaf içe- risinde yüzdükleri için futbolcular ü- zerinde bir otorite kuramamışlardı. Keza bunun yanında herhangi bir müsabakada gol atan veya başarı gösteren bir sporcuyu lüzumundan fazla göklere çıkarmışlardı. Bu ha- reketler gençlerin kendilerini — tanı- malarına mani olmuştu Diğer kulüplerin durumları Transfer — edilen oyuncuların fazla- lığı ve İtalyan antrenör Giovan- ni'nin takımı bir aydan beri antrene etmesi Vefada da bir huzursuzluk ya- ratmıştı. Fakat bu hal fazla devam etmedi. Şimdi Yeşil-Beyazldar gittik- çe oturmuş ve anlaşmış bir takım manzarası arzediyorlar. İtalyan ant- renör nedense kendi memleketine has olan 'Mezo" sistemi üzerinde durmu- Gazetecilere evvelce Verdıgı be— olmasına ragmen bu sistemin çabuk netice almak için en iyi bir oyun tar- zı olduğunu söylemektedir. (Geçen hafta Pazar günü Vefa stadında yap- tıkları iki karşılaşmanın birini 3-0, diğerini 2-1 kazanmış olmaları ta- raftarlarım ilerisi için ümitlendirme- ye kâfidir. Sezona giren Galatasaray mütevazi çalışması ile gene liglerde iddia sahibi bulunm ktadır. Geçen hafta o da Karagümrüğü güzel bir oyunla 6-0 yenmeye muvaffak olmuş- tur. Bu netice evvelki maçlarda Ka- ragümrük karşısında Fenerbahçe ve Beşiktaş'ın aldığı derecelerle muka- yese edilecek olursa varılacak neti- ce Galatasarayın elbette lehine ola- caktır. Ankarada geçen hafta cumar- tesi ve pazar günü yaptığı iki karşı- laşmayı kazanan Beşiktaşlılar şimdi- ki halde en göz dolduran takımdır. Bilhassa hücum hattı her an gol çı— karabilecek elemanlardan kildir. Spor çevrelerinde bu seneki liglerde bir ağırlık merkezi teşkil edeceği kanaati umumidir. AKİS, 10 EYLÜL 1955 SPOR Hava Pentatlon Yarışmaları Yabancı kelimesi, taçtır. Hava pentatlonu nedir, ne gibi gayeleri ihtiva ediyor, nasıl ve ne şekilde yapılıyor? Hava pentatlon'un beş spor ko- lunun bir araya gelmesinden do- ğan bir müsabaka nevii olduğunu kaydedelim. Atlerizm'de dekatlon- la - On spor kolu müsabakası -bir- likte kullandır. Havacılıkla alâka- sı şu yönden başlamıştır: Havacı- ların mesleki şartlarının gayet a- ve yor olan — temposuna, kendilerini daha dayanıklı, muka- vim ve verimli hale sokmak.. bir terim olan pentatlon bizatihi izaha muh- . Bir havacı subay veya as- subayın, komple bir sporcu ve meslek egıtımınde muvaffak bir eleman olarak görünmesi isteni- yordu. Müsabaka ve mücadele ka- biliyetinden mahrum bir tayyare- cinin, mesleki hayatında bir ta- kım boşlukları olabilirdi. Bunları önlemek lâzımdı. Bütün bu say- dıklarımız Hava Pentatlonunu or- taya koydu. Hava Çalençi - Yer Çalençi di- ye iki ana kısma ayrılan hava pen- tatlonu uçuş, eskrim, kros, basket- bol, ve yüzme müsabakalarını ihtiva ediyordu. Müsabakalara ta- kımlar halinde iştirak edilir. Ekipler dört asli, bir yedek e- lemandan müteşekkil olacaklar ve ilk üçünün derecelerinin yekünu ile takım ve müsabaka tasnifi yapıla- caktır Hava pentatlon yarışmala- rı dünya havacıları arasında yedi yıldır yapılmaktadır. Türk hava- cıları ilk defa bu yarışmalara ge- çen sene İtalya'da yapılan müsa- bakalar ile iştirak etmişler, çalençinde, yani uçak içinde ha- vadaki, müsabakaları bırıncılıkle bıtırmışlerdır Geçen yılki bu mu- vaffakiyet Tür ava ordusunun mesleki bilgisinin parlak bir ne- ticesi olarak görülür. Buna muka- bil, çalışma ve antrenman isteyen yer calençinin beş müsabakasında da ekibimiz takım halinde parlak sonuçlar alamamışlardır. Basket- bolde Erol Akıncının birinciliği hariç tutulursa.. Bu yıl müsabakalar Türkiyede yapılmaktadır. Altı milletin hava Su Sporları Yüzme birincilikleri 17 ve 19 Eylül tarihlerinde Ada- nada Türkiye Yüzme Birincilikle- ri yapılacaktır. Bu münasebetle mü- sabakalara iştirak edecek olan böl- geler bir müddetten beri yaptıkları Suat NAZİF pentatlon ekipleri yarışlara katılır yor. Müsabakaların Hava Ç çi Eskişehir - Bandırma arasında, Yer Çalençi lstanbulda Heybelıa— da - Büyük Ada'da oluyor. Geçen yulara nazaran, daha kendimizden emin, daha hazırlıklı iştirak edi- yoruz. Hava Pentatlon ekibimizi Yzb. Üstüntaş, Yzb. Karay, Yzb. Birtan, Ustg. Akıncı ve Üstg. Bi- natlı teşkıl etmektedir. Bu ekip nasıl seçilmiştir? Bu- nun hikâyesi biraz düşündürücü- dür. Beynelmilel Hava Pentatlon Şampiyonasına — katılmayı — prog- ramlarına dahil etmelerine ve hat- darecileri, hava kuvvetlerinin tü- mü ıçmde bir seçme ve ihzari ma- hiyette hava pentatlon müsabaka- ları yapmak külfet ve gayretini göstermemişlerdir. Sportmenlikle- ri ve kabiliyetleri muhtelif vesile- lerle malüm on subay veya astsu- bayı bir araya toplamışlar ve ara- larından Hava Pentatlon ekibimizi seçmişlerdir. lâkin acaba bu gün- ava ordumuz için, seçilenlere taş çıkartacak kadar kabiliyetli ve isimleri unutulmuş kimseler yok mudur? Elemelerden kademe ka- deme yukarıya doğru gitmeden, kadronun tesbiti, hiç bir şeye meydan vermese bıle zihinlerde bazı şüphelere yer verir.. Programlı ve kusursuz çalış- maları ile şöhret yapmış havacı- lardan Hava Pentatlonu'nun esas kadrosuna gidiş mevzuunda, daha müsbet bır yol beklemek, hepımı— zin ha Hava Pentatlonunun yer çalen- çinde görülen bütün müsabakalar, bir havacının mesleki hayatı için- uhtemel de olsa karşdaşabi- lecegı aksiliklere karşı, kendisini kuvvetli kılacak müsabaka nevile- ridir. İki yıldır, takım halinde İs- veçliler yer çalençini kimseye kap- tırmıyorlar. Bu kere de asıl mü- cadelenin Türkler ile İsveçliler a- rasında cereyan edeceğini kaydet- mek İlâzımdır. Harp ve sporu, birbirine hem bu kadar yakın, hem bu kadar u- zak tutmak, ileri cemiyetlere has bir keyfiyettir. Tebrik etmek lâ- zım gelir muhtelif karşılaşmalar neticesinde kadrolarını tesbit etmişlerdir. İtiraf etmek gerekir ki su sporları maale- sef lâyık olduğu alâkayı görmemek- tedir. Bunun sebepleri bugüne kadar muhtelif vesilelerle, muhtelif şahıs- lar tarafından araştırılıp bulunmuş ve ortaya konmuştur. Buna rağmen; bir tek alâkalı şahıs çıkıp da sebep-