10 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

10 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

insuline, İ.P.Z. e çok benzer. Ancak ondan, daha süratli ve daha as de- Vamlı tesir eder. Di-insuline'e gelın- İ. gibi veya 2/1 karması gibi bir tesire maliktir. NPH 50: Bu şifre (neutral-prota- mine-insuline selon Hagedorn) keli- melerinin baş harfleriyle teşkil edil- miştir. N harfi nötr olduğunu, P pro- teini ihtiva ettiğini H harfi de hage- dorn tarafından hazırlandığını gös- ettiğini mek üzere konulmuştur. Bu ensülinin 100 ünite- protamin vardır. n 100 ünitesi yaka- rıda da belırttıgımız gibi 1.25 mgr. protamin ihtiva eder. Bu ensülinde Çinko da daha azdır.. Bir süspansiyon olan bu ensülinin de kullanılmadan önce hafifçe çalkalanması lâzımdır. NPH de; evvelki iki tip ensulın zırlanmasındaki yanılma ihtimalleri N de yoktur. Sabahlan enjek- te edildiği zaman kahvaltıdan sonra önemli bir hiperglisemi devam eder. Çünkü bu sırada henüz tesiri tam de- ğildir.. NPH 50 yukarıdaki prepa- ratlardan daha usun süreli bir tesire maliktir. Onun için hipoglisemi çok zaman akşamın geç saatlerinde gö- rülür, özet olarak bu preparat adi ensülinle İ.P.Z. arasında yer alır. Ol- insülinle tedavi edilenler kendilerini sübjektif olarak da daha iyi hisse- derler. Bu da müstahzarın kaydedil- mesi gereken bir üstünlüğüdür. İnsuline (Lente) 1952 sonlarında Halles-Moeller ta- rafından hazırlanmıştır. Novo fir- masınındır. Tesırı orta derecededir. İnsulinle zinc'ür bir kombinezonudur. Geç tesiri sağlıyacak bir madde ya- ni protamin ihtiva etmez. Yabancı bir,albümin olan protamin'in bazan allerjık reaksiyonlar uyandırdığı gö- Halles-Moellerzinc - kar- eridiğini göstermiştir. Bu ensülin so- lüsyonunu — nötralize etmek için kullanılan tanpon maddesinin büyük *Önemi vardır. Bu maksat için kulla- nılan fosfat iyonları zencin ensülin üzerine tesirini inhibe eder. Eğer fos- fattan başka bir tanpon maddesı kullanılacak olursa insuline-zinc'in nötr solüsyonu geç tesir edecek ha- le gelir. Bu şartlar altında ensülinin erime kabiliyeti kullanılan şekilleri- ne göre değişir. orf ensülin kısa sürelidir - Semi-lente - . Kristallize ensülin ise çok uzun süreli olur - ult- ra-lente - vo firmasının hasır- ladığı ensülin lant 2D semi-lente ensülinle 96 70 ultra-lente ensülinin karmasıdır. Halen mevcut ensülinle- re nazaran bu tip ensülin daha uygun vasıfları haizdir. Yani bundan yapı- lacak bir tek enjeksiyonla bir çok di- yabet vakalarını kanda şeker denge- lerini normale daha yakın şartlarda tutmak mümkün olmaktadır. Ancak esaslı karar verebilmek için daha geniş deneylere ihtiyaç vardır. Dr. E. E, AKİS, 10 EYLÜL 1955 BUNLAR HEP HAKİKATTİR Kremlinden bir parça Hayvanat bahçesi Rus diktatörleri, kendi rejimleri- nin bütün hususiyetlerini ortaya koyan Kremimin bahçe ve müzesini halka açık tuttular. Bu 1923 den son- ra ilk defa husule geliyordu. İlk gün 20000 kişi gezdi. (A. P.) Dünya — piyano çalma rekorunu Ko- lonya şehrinde oturan Henry Ar- ntz isminde bir Alman 202 saat de- vamlı çalmak suretiyle kırmıştır. Şehrin lokantalarından birisinin pi- yanisti olan Arntz bu rekorunu tesis ederken günde yalnız bir saat dinlen- miş, ve traş olma, temizlenme, mek yeme gibi işleri bir elıyle çal- maya devam ederken görmüştür. Hem lokanta hem de Anrtz hesabına büyük bir reklâm vesilesi olan bu fa- sıalsız konser — esnasında ünde 60 sigara içmiş ve 20 şişe bo- şaltmıştır Arntz'm 302 saatli det zarfında 30 bin kadar kilometre kat etmiş olduğu tahmin edilmekte- ir. > (Newsweek) aponlar ikinci dünya harbinden sonra âdet ve ananelerinde çok de- gışıklıkler yapmışlardır. Bu hâl, bil- assa kral ailesi erkânı arasında da- ha fazla göze çarpma inci dünya ha rbmden önce gü- neşin oğlu addedilen imparator ve ai- lesı erkânı ile halk arasında aşılmaz urumlar mevcuttu. Bugün bu me- safe bir hayli Aazalmıştır. Bilhassa kral ailesi erkânı yavaş yavaş hal- kın arasına karışmağa başlamıştır. Bu arada imparatorun küçük kardeşi Tkhito Mikosa samba vesair Ameri- kan danslarını oynamaya başlamış- tır. Prens sık sık gece kulüplerinde görülmektedir. euter) Everest tepesindeki korkunç kar adamım ele geçirmek için geçen sene Himalaya'lara giden heyet, her ne kadar iri iri ayak izlerine rastla- mışsa da, esrarengiz varlığı ele ge- çirmeğe muvaffak olamamıştır. nunla beraber, heyet başkanı- nuıın bildirdiğine — göre, kar adamı yerine şimdiye kadar âlimlerce bi- linmeyen dört hayvan yakalanmış- tır. Yakında Londra'ya getirilecek o- lan bu hayvanlar arasında bir de fa- re vardır (A.P.) Dünyaca tanınmış Amerikan mu- arriri Ernest Hemingway ge- çenlerde bir kadından mektup almış.. Bu mektupta, kadın şöyle diyormuş: Bir lise talebesi olan oğlum, eserlerinize ve size hayran... Yaln;z şünüyor... lınca, cangıl canavarlarının bir şey yapamadığı doğru mu? Hemingway şöyle cevap vermiş : — Vallahi hanımefendi, her şey o meşaleyi taşıyanın koşma gücüne bağlı; (TİME) Ruslarm neden soğuk harbe son verdikleri, niçin gayet mütebes- sim ve kibar olmıya başladıkları, ni- ye çılgınca eğlenilen kır âlemleri ter- tıbettıklerı anlaşılmş : ütün bunlara sebep ba- tılıların ruhuna iyice vâkıf iki kişi imiş... Bu iki adam, ruslara, bütün gayelerine erışebılmek için bu yeni usulü tat etmeleri — tavsiyesinde bulnmuşlar Bunlar dört sene ev- vel demir perde gerisine kaçan Do- nald Maclean ve Guy Burgess adın- daki İngiliz diplomatlarıdır. Şimdi İngiltere'de günün dediko- dusu bu... İngilizler de bundan da övünmüyor değiller hani: Sovyet i- darecilerini de yola getiren İngiliz diplomasisi.. (TİME) bir kasap, — dükkânına Y elâyı asmış: ti rı parası peşin geri kalanı taksıtle bıftpk PN B gün biftek kalmamış... (A.P.) Kuzey Karolina'da Whitakers şeh- rinde, otomobil kazalarının çok- lugundan elaman diyen belediye bü- tün yollar boyunca şu afişleri asmış: — Dikkat! Saatte 40 kilometre süratle 4 dakikada koca şehri boy— dan boya katedersiniz! (A. P.) * Newyork ta Kolombiya unıversıtesınden resmen bildirildiğine göre, dünya 4 mil- P.) yar 800 milyon yaşındadır. (A.