rın tümünü gözönüne aldığımızda, he- nüz kullanılmamış ya da araştırılma- mış birçok uygun alan var, ama tek- nik yenilikleri bulup çıkarmak gide- rek daha zor geliyor bize.”” Bütün bu ögeler -en üst düzeyden dizayncıların Commodore 64'e yönel- mesi ve orijinal programlar yazmala- rı, ressamların olaya katılması- Cam- modore 64 grafiklerini 1983'te görmüş olduğumuz düzeyden 1986'da gördü- ğümüz düzeye getiren evrimde pay sa- hibi. “Activision”'un ve daha sonra da “Accolade Software''in kurucusu olan Al Miller'e göre, şirketler arası tekabetin ve alıcılardan gelen talebin yoğunluğu, bu gelişmeyi sağlayan en önemli itici güçler oldu. Miller, 1977'de Atari VCS kartuş- ları için 2K'lık oyunlar üretmeye baş- ladı. Daha sonra 8 K'ya geçti. “Ac- colade Software”' için geliştirdiği ilk oyun olan “Law of the West”" ise 256 K oldu. Miller'e göre bu oyun eskile- rinden 32 kat büyüktü, ama kesinlik- le 32 kat karmaşık değildi. Fazladan harcanan bellek grafiklere ve müziğe gitmişti. Miller “Dizayncıların, makineler hakkında pek bir şey öğrendiklerini düşünmüyorum"'" diyor. “VCS piya- sasında durum böyle değildi, çünkü çok daha ilkel makinelerde gelişmiş grafikler elde etmek için birtakım hi- lelere başvurmak zorundaydık. Bugün varolan bilgisayarların kullanım kıla- vuzları, seslerin ve grafiklerin nasıl üretileceği hakkında son derece açık ve net bilgiler içeriyorlar.** Bugün en iyi oyun dizayncıları, üç yıllık bir dönem içinde Commodore 64'ün limitlerini genişletmedeki başa- rılarını son derece iyi kanıtlamış du- rumdalar. Fakat bir sonraki oyun di- zayncıları nesli açısından öğrenme eğ- risinin aynı düzeyde olmayacağı söy- lenebilir. Ev eğlencesi olgusunun bundan beş ya da on yıl sonra nereye geleceğini bugünden söyleyebilmek imkânsızdır. Bugünlerde lazer teknolojisi, CD- ROM olarak adlandırılan bir cihazla, bilgi depolanması ve geri elde edilmesi endüstrisini sarsıyor. Ve bugünden görünen o ki, bu yeni cihaz ileride üre- tilecek oyun çeşitlerinde oldukça et- kili olacak. Bugün için söyleyebilece- ğimiz, şu anda C 64'te varolan ayun- ların, tüm oyunlar içinde en iyileri ol- duğu. L K3 Pa : S AAT —. B eç Co — l—î:'ı d yam z A E KA SAA Commodore