Commodore 64 ile VIC'in yazmaçlarını gördükten sonra, sıra VIC'den bağımsız olarak çalışan ama grafikle ilgili bazı olayları köontrol eden çeşitli yazmaçlarla, VIC'in genel özelliklerine ve C64'ün hafıza kontrolununa geldi. Konu I: Şimdi sırayla, bahsettiğimiz yazmaç- ları görelim: A) Sprite tanımlama göstergeçleri: C6dâ'ün kullanabildiği & sprite'ın görünüşlerini belirleyen 63 byte'ın ha- fızadaki hangi blokta (64 byte'lik grupların her biri) bulunduğunu gös- teren hafıza birimleri, videoram'ın en son sekiz byte'ında yeralır. Normal- de ekran hafızası (videoram) 1024- 2047 adresleri ($0400-807FTF) arasın- da yeralır. Burada, o anda ekranda gözüken karakterlerin kodları sakla- nır. Ancak ekranda, 25*40 — 1000 ka- rakter saklandığına ve 1024-2047 ara- sında 1024 byte olduğuna göre, en sondaki 24 byte artacak demektir. İşte bu artan 24 byte'in son sekizi (2040- 2047,$07F8-$S07FF), sprite'lar için kullarılır. Ancak, daha sonra bu ya- zımızda da göreceğiniz gibi, VİC'in adresleme bölgesi kaydırıldığında, bu adresler değişecek ama, hep videc- ram'ın sön sekiz byte'ı olarak kala- caktır. Çünkü videoram da, adresle- Grafik (3) TUNA ERTEMALP me bölsesiyle beraber kayacaktır. Her biri 0-255 arası değerler alabi- len bu byte'ların sahip olduğu içeriği 64 ile çarptığınızda, o sprite'a ail gö- rüntü tanımlamasının başlangıcının gerçek adresini bulabilirsiniz. Kolay- ca hesaplayacağınız gibi, 256*64 — 16364 adet byte ile toplam 16 Kbyte'a adresleme yapılabilmektedir. Bu da, VIİC'in adresleyebildiği maksimum hafıza miktarıdır. Zaten bu nedenle yukarıda bahsettiğimiz kaydırma işle- mine ihtiyaç duymaktayız. B) VIC adresleme bölgesi bit'leri: İşte deminden beri bahsettiğimiz kaydırma işleminde en önemli rolü oy- nayacak olan yazmaç. VIC'in 24 numaralı yazmaçında gördüğünüz ve videoram ile karakter setinin başlangıç adreslerini belirten bit'ler, 13. bit'e kadar geliyordu. An- cak G4 Kbyte'lik bir alette 14 ve İ5 nu- maralı bit'lere de gerek vardır. İşte bu bit'ler 56576 ($DDOO) adresinin alt iki bit'idir (O ve İ numaralı bit'ler). Bu adres, CIA 2 olarak isimlendirilen bir başka chip'in O numaralı yazmaçıdır ve BİT Oile BİT 1'in, VIC'in adresle- me bölgesinin harıgi 16 Kbyte'lik böl- gede yeraldığını belirtir, Dikkat edilmesi gereken bir nokta var. Bu iki bit, elektronik olarak LOW'-active adıyla anılanı karakteris- tiğe sahip. Yani | oldukları zaman 0 gibi, O oldukları zaman 1 gibi davra- nıyorlar. Örneğin 2 değerini belirtmek için Yol0 değil de, Yo01 kullanmak ge- rekiyor. Bu iki bit'in yukarıdaki uyarımıza kulak vererek hesaplayacağınız değe- rini, 16384 ile çarparak VİC'in adres- leme bölgesinin başlangıcını öğrene- bilirsiniz. Konu ll VIC'ın özelliklerini kullanarak ka- baca üç gruba ayırabileceğimiz işlem- leri yapabilirsiniz: D Yüksek çözünürlükte noktasal grafik 2) Sprite'ler 3) Yazı ekrani Bir de bunların üstüne, her üç özel- likle de kullanabileceğiniz iki değişik renklendirme tipi gelmektedir: D) Normal renklendirme 2) Çokrenklilik (multicolor) Ayrıca, sadece yazı ekranı ile bir- likte kullanabileceğiniz ve multicolor ile birlikte işlemeyen bir diğer renk modu daha var: — Geliştirilmiş (extended) renk modu Şimdi ana başlıklar halinde bu özel- liklere değinelim: A) Noktasal grafik: a) Normal noktasal grafik: VIC'in 17 numaralı yazmacının 5 ve 6 numaralı bit'lerini | ve 22 numaralı yazmacın da 4. hit'ini ÜO yaparak se- çebileceğiniz bu çalışma şeklinde, gra- fik hafızası ile ekran gösterimi arasın- da doğrudan bir ilişki vardır. Her bir bit, ekrandaki bir noktaya karşılık ge- lir. Böylece aşağı yukarı Ü Kbyte'lik bir alan içinde 320*200 noktalık bir grafik ekramına kavuşursunuz. Bunun 47