Compute's Gazette'den çeviren CEKİ GABAY Bir an için geriye dönüp Commodore 64'te gördüğünüz ilk programı hatırlamaya çalışın. Eğer o günden bu yana iki seneden uzun bir süre geçmişse, bu program büyük bir ihtimalle bir oyun proğramıydı ve yine büyük bir ihtimalle grafikleri ya çok kabaydı, ya da yoktu. Software üreticileri 1984 başlarında bazı şaşırtıcı grafikler içeren yazılımlar üretmeye başladılar. Bu gelişmeyi yazımızda anlatmaya çalışacağız. ommodore 64'ün piyasaya çıktığı yıl ve öonu takip eden kısa süre içinde yüzlerce program geliştirildi. Bun- lardan yalnızca birkaçı, etkileyici gö- rüntülere sahipti. Ama bu nedenle programcıları suçlamak doğru değildi. Commodore 64'ün o günlerdeki ba- şarısı, yazılımın yaygınlaşmasındaki hız ile bağlantılı olarak gelişti. Ne ka- dar yazılım, o kadar bilgisayar satışı. Neyse ki, yüzlerce, hatta binlerce programın piyasaya çıkması yalnızca birkaç ay sürdü. Bunların bazısı iyi, bazısı da kötü programlardı; ama hiç olmazsa piyasadaydılar. Yayıncılar gi- derek programlar hakkında yazılar yazmaya başladılar; makinenin (fiya- “tı da giderek cazip bir hale geldiğin- den, kısa süre içinde yüzbinlerce C 64 satıldı. Tabii bu arada da piyasada bir yazılım ve yazılımevi fazlası doğmuş- tu. 1984'te başlayıp 1985'in ilk ayların- da devam eden yazılım enflasyonunu atlatabilenler değişik bir boyutta bir sorunla karşı karşıya kaldılar. Artik halkın Commaodore 64'ü satın alırken güvence aramak gibi bir sorunu kal- mamıştı; çünkü satılan C 64 sayısı yaklaşık üç milyona erişmişti. Bu ara- da tüketicinin bilgisayar hakkında tec- rübesinin ve bilincinin giderek artma- sı, ev bilgisayarı sahiplerinin giderek daha kaliteli yazılıma ihtiyaç duyma- sını sağladı. Daha geniş dosyalama ve arama kapasitelerine sahip database Üveri tabanı) programları, komut ya- pıları basit, fakat daha güçlü ve esnek word-processor (metin-işlem) prog- tamları, çocukların dikkatini çekecek eğitim programları ve daha eğlendirici oyun prograinları istiyordu bilgisayar sahipleri. *“Daha iyi oyunlar”” kavra- maianin içine ise yalnızca daha karma- şık tasarımlar değil, daha iyi grafik- ler de giriyordu. Bu isteklerin ağırlık noktasını ise, Commaodore prafiklerinin geliştirilme- si oluşturuyordu. 1984 yılında birçok yazılım şirketi bu alanda kıran kıra- na bir mücadeleye girişmişler ve bu mücadelenin sonucunda C G4 sahip- lerini mutlu eden renkli süper grafik- ler ortaya çıkmıştı. Birçok kişiye gö- re bu gelişme, bir devrim niteliği taşı- miyor, yalnızca hızlı bir evrimi göste- riyordu. Değişikliğin hızı ise yalnızca programcıların makineye giderek da- ha çok zaman hartaması gerçeğine bağlanıyordu. Yeni Teknikler Herhangi bir çalışmada ne kadar çok pratik yaparsanız, © kadar iyi so- nuçlara ulaşabilirsiniz. Bu gerçek, C 64 grafiklerindeki gelişmenin tek ne- deni olmamakla birlikte (belki en önemlisi bile değil), kesinlikle en be- lirgin olanıdır. Access Software (ABD)'in kurucusu ve başkanı Bruce Carver, şirketinin bugünkü başarısı- nın nedeni olarak, makine hakkında- ki bilgilerinin sürekli olarak artması- nı göstermekte ve şunları ilave etmek- tedir; “Bu, aynı zamanda teknoloji- nin evrimine de bağlıdır. Biri bir öoyun yapıyor, bir başkası bu oyunu gördü- ğünde “ben bunu daha iyi yaparım” di- yebiliyar.”” Makine mühendisi olan Carver, 1982 başlarında bir Commodore 6d almış ve bir hobby olarak program- cılığa başlamış. O günlerde 64'e iliş- kin olarak Üser Manual (kullanım kı- lavuzu) dışında çok az yayın ve dökü- man bulunuyordu. Bu nedenle bir programiın düzenlenmesi ve yazılma- sı, çÇok fazla sayıda hata ve tecrübey- le dolu bir işlem anlamına geliyordu. Carver'in ilk ticari denemesi olan Sprite Master (basit bir grafik-sprite editörü), hem onu programlama ye- teneklerini geliştirmesi için cesaretlen- dirdi, hem de şirketinin gelişmesine nedeni oldu. Bu ilk denemeyi, arala- rında “Neutral Zone”, “Beach Head”' gibi, her biri grafik açıdan bir öncekinden biraz daha iyi olan popü- ler oyunlarının başarısı takip etti. Car- ver'in en yeni oyunu olan “Leader Bo- ard”', şirketin şimdiye kadar ürettiği en gelişkin görüntülere sahip. Carver, bu golf simulasyonunun gerçek haya- ta son derece yakın grafik ve canlan- dırmalarını üç yıllık teçrübe ve bilgi birikiminin yanı sıra, iki programla- ma aracı yardımıyla yazabilmiştir. Commodore :