Başparmağınız birçok oyun için yavaş mı kalıyor?.. AUTOFİRE'li jJoystick'i olanlar bu soruna gülüp geçeceklerdir. Fakat sizin böyle bir imkânınız yoksa bile burada vereceğimiz uygulama, bu eksiğinizi giderecekltir. AUTOFİRE Ayhan KALAYLIOĞLU Maalesef bazı oyunlarda çılgın gibi joystieck'e abanıp, sağa sola çırpınmanız gerek- mektedir. Ama gene de böy- le durumlar o oyundan vaz- geçmeniz için yeterli bir ge- rekçe değildir. Hatta çoğu kimse için oyunları çekici ya- pan, bu özelliktir. Sonuç ola- rak zararı görenler, joystick ve eller olur. Joystick endüstrisi böyle bir eksikliği görmüş ve hiç olmaz- sa ateş etmek gibi en basit iş- lemi otornatikleştirmeyi düşün- müştür. Bu yeni özelliğin adı AUTOFİRE olup pahalı olma- sından başka kendiliğinden seri olarak ateş etmesiyle, da- ha evvel oynanması çok zor olan oyunları ve geçilmesi im- kânsıza yakın zorluktaki ara etapları kolayca becermeni- zi sağlıyor. Gelelim devremize... Devre- miz pek karışık olmadığı için üstün bir tecrübe ve çaba İs- temiyor. Elektroniğe biraz eli yatkın olanlar buradaki dev- renin Üstesinden gelecekler- dir. Devremizin genel özellikleri şunlardır: Devremiz joystick ile bilgisa- yar arasında bulunan üçüncü bir ünite durumundadır. Üze- rinde bir açma-kapama düğ- mesi bulundurduğundan ge- rektiğinde joystick'inizi normal durumuyla kullanabilmenizi sağlar. Aletimizin üzerinde bulunan ikinci bir düğme İse atış hızını ayarlama fonksiyonunu üst- lenmiştir; hernen yanında bu- lunan bir LED ise otomatik ateş etme işleminin gözle takibine olanak vermektedir. Devremizi teknik olarak in- celersek daha evvelden tanı- dık olduğumuz bir elemana rastlarız. Bu eleman, TİMER gö- revi yapan NE5S55 tümleşik devresinden başkası değildir. Timer'ımız burada Joystick port'unun 6& numaralı girişini periyodik olarak şase seviye- sine çekmektedir. Bu işlem za- ten daha evvelden klasik joys- tick'in ateş etme fonksiyonu- nun aynısıdır. Ateş etme (da- ha doğrusu tekrar) hızi bir RC (rezistans-kapasitör) çifti tara- fından belirlenmektedir. Ka- pasitör olarak 0.4 mikrofarad kutupsuz tip seçilmiştir; rezis- tans İse 25 kiloohm'luk poten- siyometredir. Rezistansımiızın ayarlanabilir tipte olması ateş etme hızının kullanıcı kontro- lünde olmasını sağlar. Daha evvel de belirttiğimiz gibi devremizin montajı basit. Bu yüzden hata yapmak, ha- ta yapmamaktan daha zor bir hal alıyor. Gene de tümle- şik devrenin soketle kullanıl- masını salık veririz. Devremiz- deki tüm elemanları, piyasa- dan kolayca temin edilebile- cek tipte seçildi. Devre pek kri- tik olmadığı için delikli perti- naks kullanmanın hiçbir sakın- cası olmayacaktır. Bu yöntem hem daha basit olacak, hem de sonuca daha çabuk vara- bilmenizi sağlayacaktır. Fakat siz hâlâ “ben her işimi düzenli yaparım, PCB hazırlama işiyle de uğraşırım” diyorsanız sizin için de bir engel yok. Devre planını ve malzeme İistesini hemen aşağıda bulabilirsiniz. Devremiz öncelikle Commo- dore 64 için tasarlandıysa da VIC 20 ile yaptığımız deneme- ler de başarılı oldu. Hatırlatmmamız gereken son bir konu ise devremizi bilgisa- yar çalışır durumda iken takıp çıkarmamanız gerektiğidir. Bu kural aynı zamanda diğer çevresel aletler için de geçer- lidir. Statik yük birikimi bilgisa- yarınızın içindeki CMOS çiple- rine zarar verebilir. Bizden söy- lemesi... D Malzeme Listesi Joystick girişi için bir adet di- şi, bir adet erkek ünite 1 NE5554 1 Soket (&'li) 1 1N4148 Diyot Rezistanslar: 2 220 Ohm 141 kohm 125 kohm Potensiyometre Kapasitörler: 1 10 mikrofarad 1 400 nanofarad (—0.1 mik- rofarad) Diğer: 1 LED (5 mm çaplı) 1 Şalter (açma-kapama tipi) 1 Delikli pertinaks (2.54 mm delik aralığı) O Commodore A 53