KADIN Aşağılık duygusu Bırbırını takibeden başarısızlıklar bu kompleksi — doğura bir becerıksızlık ıktıdarsızlık hıssı— dir. Herhangi bir hamle icap edince, çocuk daım durur, becerıksızhgın— den muvaffakiyetsizliğinden — emin- dir. Çocuklarından fazla şeyler bek- llyerek onları bilhassa okulda, ikti- darları fevkınde başarılar saglamaga teşvik onlar. 1 daim; leyhte mukayeselerle kuçulten anne e ba- balar 1 bu. komplekslere dogru ıterler. Okullardakı imtihanlar, de- eer, mükâf; da kuvvetlılerı t eşvik ederken, zayıfları bedbin bir aşağılık duygusuna alıştırmaktadır. Suçluluk ocuk iyi ile kötüyü ayırt etmeye aşlar başlamaz, — suçluluk hissi de doğmuş demektir.Çok ağır ve den güler, çocuk ise buna gülmez. Sevilmemek korkusu edilmiş sevilmemek T korkusuna daha çabuk yakalana- bilir a bazan normal olarak se- vilen çocuklar da aynı şekilde sevil- memel korkusuna — kapılabilirler. Daima başka işlerle meşgul olan ve çocuğunun sevgi ve alaka ihtiyacı— na kafi derecede cevap vermiyen anne de, çoc a bu hissi uyan- dırabilir. Anne çocuğun suallerine olduğu bir anda onu teselli etmez... Çocuk kırıldığını saklıyarak başka yoldan alakayı çekmeye çalışır. Ka- rakterine göre ya huysuzluk eder, ya surat asar şayet anne C sokulursa ndi meş- galeleri arasında, çocuğun bu vazi- yetine daha da çok sinirlenirse ço- cuktaki bu "başka yoldan telâfi" manevrası gıttıkçe yerleşir. kompleks yerleşir kahr Oburlukta dahi teselli arayan, sevilmemek — korku mütecaviz hareketlerle telâfiyi çalışan çocuk- lar vardır. Bu hal büyüklükte devam eder. Bir kompleks daha Kaeh kompleksi kardeşler arasın- daki kıskançlıktır. Çoğu; zaman bir kardeş doğunca doğar, umumi- yetle kıskançlık başka sahalarda te- zahür eder ve doğruca hedefe yönel- tılmemıştır Kıskanan çocuk, alâkayı rine çekmek için hasta rolü ya- par kardeşine bakarak meselâ şişe- de süt içmek veyahut onun hareket- lerini taklit etmek ister bazen kar- 28 deşi gibi, yeniden yatağını ıslattığı bile vâkidir. Bazan da aksine çocuk yeni doğan kardeşine ölçüsüz bir il- gi gösterir, onu kor nu sever an- ne gibi ona düşer. Alarm işaretleri akat bütün bu komplekslere ya- kalanmak zannedildiği kadar ko- lay değildir. 'Karakter, hâdiseler, hu- i birleşmedikçe tehlike Yasamaya başlayan insan tabii olarak, hem kendi kendisi ile, hem muhiti ile bazı anlaşmazlık- lara düşecek, insiyakı ile iradesi a- rasında, kendisi ile cemiyet arasında bir mücadeleye mecbur olacaktır. Güçlükler yenildiği takdirde bu mü- cadeleler ve anlaşmazlıklar tabiidir ve hattâ faydalıdır. On vak'ada do- kuzukmuhakkak halledilmiştir. An- -ak onda bir vak'a kompleks olur. Bultakdirde de nevrozlar ve huzur- suzluklar doğar. İşte bu alarm işa- retleridir ki, anne ve babayı ikaz etmeli ve çocuk bir mütehassısa, gö- türülerek, — huzursuzluğun — menşei muhakkak bulunmalı, çocuk bütün hareketlerine, davranışına ve tutu- muna tesir edecek olan heyecanı histen kurtarılmalıdır. Moda 1958 - 59 damgası u yıl etekler kısalmış, bel yuka- rıya — çıkmış, baş yukselmıştır Modanın bu üç yeni prensibi ilk ba- Yeni moda bir manto Astarı hakikatten yüzünden pahalı! kışta hoşlanmadığımız birçok aca- yip modellerin çıkmasına sebep ol- muştur. Fakat bu modeller arasında, çok pratik olanlar, göze hoş görü- r ve aynı zamanda 1058-59 ha- vasını, 1958-59 damgasını taşıyanlar da çokaır. İşte hem şık, hem modaya uygun, hem sade. hem değişik olmak için bu pratik modayı gözden geçil- mek lâzımdır. Yeniyi buna göre yap- mak, eskiyi buna göre düzeltmek, şaşırmamak o zaman mümkün ola- aktır. Pratik elbise u yılın modası olan pratik elbise- B ler tercihan gri flanelden, tvveed'- den veyahut kalınca, yumu şak yün- lülerden yapılmaktadır Daha zıyade sokak elbisesi olup mevsiminde mü- yerini tutmakta o içinde sıtıcı yör, bir es taşıdıkları görülmektedir n geçen sene- nin çuval elbiselerini-, hatırlatan böl ve rahat biçimleri vardır. Fakat bel otur! tulmamış olmakla beraber, bu seneki modellerde ekseri göğüs tında bir kesik, bir cepler veyahut uçları bol bırakılmış pensler mev ızlar için, bu pratik kalın spor elbıseler ekseri; etegın üzerine bol olarak düşürülen geniş yakalı, kapalı bir " i " le iki parçalı olarak düşünülmüştür.' Vücudun yarısına kadar önden düğ- meli olarak yapılan rob manto tipi ise, daha ziyade bu genç kızların annelerı içindir. Tayyörsüzlükten şikâyet eden ka- dın tweed flanel veya renkli yumu- şak kalın yünlülerden — yaptıracağı bu tip bir elbise ile mevsimi şık ola- rak geçirebilecektir. Üç piyesler 958 - 59 damgasını taşıyan en tı— pik —kıyafetler manto etek "over-bluz" denilen etek üstüne gıyı— len bluzlardan müteşekkil üç parça- lı kıyafetlerdir. "Over -bluz" lar ba- zan manto ve eteğin kumaşının yapılmış bir tayyör ceketi şeklinde de karşımıza çıkmaktadır. Fakat bu, çok daha ağır ve pahalı bir kıyafet- tir. Daha pratik, ve ekonomik olarak, mantonun kumaşından bir etek yap- mak ve bunun Üüzerine jarse gibi supl kumaşlardan muhtelıf renklerde over-bluzlar yapm müm dür. Over-bluzlar ekserı göğüs altında bir kurdele veya ince kemerle, bir kaba biye ile hafifçe sıkılmıştır. Siyah elbise 958 - 59 modası amerikan modası tesiri altında, tayyörler, prime yunlu elbiseler günün her sa- atında iç açıcı, göz oyalayıcı bir manzara arzedecektir. Ama siyah bir elbisenin yeri gene vardır ve ak- AKİS , 25 EKİM 1958